Proteinpudding – Sisu Nutrition

Jag har länge letat efter en proteinpudding som är låg i kolhydrater, utan socker och glutenfri såklart! Sneglade bra länge på denna från www.svensktkosttillskott.se innan jag faktiskt fick chansen att prova den. Så ja, jag fick privilegiet att testa denna och som vanligt så rekommenderar jag bara produkter jag gillar eftersom det är min trovärdighet som står på spel. 🙂 men det vet ni ju redan… 

 

Proteinpudding – Sisu Nutrition – klicka på länken så kommer ni direkt till denna PUDDING! Söker ni på Sisu Nutrition så hittar ni fler roliga produkter i samma kvalitet. 

Så. Nu har jag haft den hemma några veckor och provat. Jag och min man. Vi äter ju som ni redan vet helt olika kost. Jag arteget/lchf och han en variant av en “byggartallrik” dock till 90% gluten och sockerfri och med fullfeta produkter. Tänk min mat men med ris och utan grönsaker. 

Hur som helst. För dig som äter liberal lchf, tallriksmodell, byggardiet eller annat så är den här en riktigt bra proteinpudding. Du kan variera den i oändlighet. Som tillbehör till pannkakor i alla dess former, som shake (addera då 1/3 mer vätska), som proteinpudding givetvis. Vi har testat den hemma både med och utan tillbehör och jag fixar den faktiskt, inte för söt och jag får inget sug, supertummenupp för det. Jag är okej i magen, jag fixar inte “vanligt” proteinpulver så där får den också tummen upp. Den har mct-olja i sig. Den var dessutom helt klart godkänd med kokosmjölk, blev lite mer krämig och dessertlik.  

 

Mannen som är den som äter den mest ger den alla tummar upp. Mättande. Varierande. God smak. Och den har blivit ett fast inslag i hans annars ägg och kvargbaserade frukostmeny. Så den här kommer att fyllas på när den är slut (vilket är typ snart) haha. 

Ni som väntat på recensionen (sen jag postade bilden på instagram), så ja jag rekommenderar den absolut till dig som äter lchf (inte strikt då givetvis). Men som med alla produkter så bör man veta varför man väljer tillskott av olika slag. 

Jag som inte behöver lägga till så mycket protein i min kost äter denna som lyx medan mannen som behöver öka sitt proteinintag äter den som en del av sin kost. Samma produkt men olika användningsområden. Perfekt. 

Advertisements

Avslappning

Den som säger att det inte finns tid till att slappna av är oftast den som behöver det mest. Mig inkluderat… 

Jag köpte mig några lavendel bergamott ljus från on interiör design för några veckor sedan och var kväll innan jag ska sova så låter jag ljuset brinna i 10-15 minuter. Jag sover som en gris på julbord. Helt sanslöst. Jag nyttjar dessutom dessa minutrar till att ventilera dagen. Släppa sånt som inte går att göra något åt. Finna lösningar till sånt som går att lösa. Andas. Reflektera.  

 

Så här ser ljusen ut och de varar länge, hittade ingen bild på lavendel bergamott. Enligt butiksägarinnan till C.L.O.T här i stan så har den utgått för säsongen. Jag. Jag köpte på mig 5 stycken, dvs de sista hon hade. 

Om ni inte gillar lavendel så luktar persikan ljuvligt! Även clean cotton, xmas-feeling mm.  

 

Några av dem finns som stora. 

Dagens tips alltså. Avslappning och ljus. 

Aerob vs Anaerob träning

Vad ska man välja? Och vad är vad? 

Våra muskler förses med energi genom olika processer beroende på vilken intensitet och varaktighet som de får arbeta i.

Oftast säger man att om du har en hög intensitet och varaktigheten per tillfälle är kortare än två minuter är det den anaeroba energiprocessen som stimuleras. Här sker alltså energiframställningen utan att du får tillräckligt med tillgång till syre. Exempel på en anaerob aktivitet är tabata-intervaller. 

Om intensiteten varar längre så måste syre bidra i energiprocessen och aktiviteten blir då aerob.
  
Jag kör allt som oftast anaerob framför aerob när jag tränar. Jag applicerar det i min styrketräning och i min cardio. Gör du?


Anaerob och Aerob träning så skiljer sig alltså åt i både varaktighet men också effekt. Men samtidigt så påverkas de av varandra. 

Aerob träning: (tex 5 km löpning) träning som är “varaktig” och längre än 2 minuter åt gången. (Inte intervaller)


  • Förbättrar den cardiovaskulära hälsan. (hjärta/lungor/blodkärl)
  • Förbränner kroppsfett.
  • Förbättrar den aerobiska kapaciteten.


Anaerob träning: (tex intervallöpning 4x100m eller 4x300m, tabata-intervaller osv)

  • Ökar snabbhet och styrka.
  • Förbättrar den cardiovaskulara hälsan. (hjärta/lungor/blodkärl)
  • Förbränner kroppsfett. (dessutom högre “efterförbränning” än vid aerobisk träning)
  • Bygger muskler. (Jag läste att man kan jämföra en sprinter med en långdistansare…)
  • Relaterar till de flesta idrotter.
  • Förbättrar den aerobiska kapaciteten
  • Förbättrar den aneroba kapaciteten


Så vad väljer man då? Det finns fördelar med båda. Det är ditt syfte med din träning son bestämmer. Vill du löpa distanser eller vill du sprinta? Vill du långköra eller intervallträna? Jag rekommenderar allt som oftast mina “tjejer” till anaerobisk träning och mina olika träningsprogram är grundade på detta för just högre fettförbränning, efterbränning mm tillsammans med en bra och naturlig kost. Jag ser bara fördelar, dessutom är jag en sån där som tycker det blir trist efter 4 minuter. Jag måste stimuleras. Att springa intervaller är faktiskt något jag kommit att gilla. Ibland applicerar jag även anaerob träning när jag lyfter vikter. Jag får effekt, det känns som det går fort och jag höjer min prestation och det är ombytligt. Snabbt och jag blir inte uttråkad. 

Anaerob träning är både fysiskt och psykiskt påfrestande och lägg inte ribban för högt. Intervaller 20/10 räcker gott och väl och utgå från dina förutsättningar. Aerob träning kan ju givetvis vara fysiskt och psykiskt påfrestande det också. Men på ett annat sätt. Istället för att kanske springa “ringleden” (5,5km led runt själva Tidaholm) så kan man sprinta mellan lyktstolpar. Jag brukar exv avsluta mina gympass med 2 stycken 8 x 20/10 sprintar på löpbandet för att liksom sätta igång pulsen…

Men högintensiv (anaerob) träning skapar lite mer belastning på kroppen än aerob träning, den medför en hög belastning på kroppen vilket innebär en längre återhämtningsperiod efter. Men är man förberedd och använder denna form av träning klokt så kan du få dig riktiga resultat!

Höstregn

Verkligen totalt höstväder ute idag. 

Men det gör inte så mycket. Jag har gått in i min lilla bubbla. Familj. Vänner. Träning. Jobb. Det räcker liksom just nu. Tidsoptimering. Maten liksom rullar på. Träningen likaså, tufft med kondition på schemat idag bara… Kliver ur min comfort zone. Har du gjort något utanför din comfort zone det sista?

Hemma har vi full rulle. Altanbygget går framåt och det blir så sjukt bra. Häng med här ska ni få se.

  

Före. En ruskigt stor stenspis som inte gick att använda till något. Altanräcken som säkert skulle ramlat loss om man lite förfriskad lutade sig mot dem och ett spikat golv. 

Igår såg det helt annorlunda ut!  

 

Inte samma vinkel jag vet. Men nu blir det altan/däck längs med hela huset. Ni ser de två pelarna, där på ska taket vara. Det blir liksom som ett “hus” på vårt “hus”. Glaspartierna till den inglasade delen kom idag och en vit konstrottinggrupp som vi inte kunde låta bli att klicka hem kommer om nån dag. Så otroligt lycklig. Det kommer bli mycket grillmat i år vill jag lova. Ska bli så mysigt att bjuda hem alla goa vänner på altanmys.  

 Men hörni. Nästa söndag är jag på Rhodos. Det ni. 

Nån som vart där och kan tipsa om bra barnvänliga utflykter?

Livskvalitet

Jag har haft mycket om och kring mig op jobbet, ja hela teamet, det sista och behöver verkligen ta tillvara på lediga dagar. Jag tror att jag funnit en balans. Det är ju dessutom lättare nu när det är ljusare ute. 

Fredagen blev bättre än jag hoppats, vi har lite “tävlingar” mellan oss på jobbet och jag trodde att vinsten skulle gå till kollegan, men där fick jag mig en fin överraskning. Jag vann nämligen. Skön pepp “uppifrån” och glatt fredagshumör. Det behövde jag. 

Idag. Idag packade jag och barnen in oss i bilen och spenderade hela förmiddagen hos de bästa. Barnens gudmor m familj. 

  

Kossor. Hästar. Traktortur. Fika. Mys. 

Så skönt att bara vara. Jag älskar landet och skulle mer än gärna bo så om det var mer praktiskt. Så tacksam att barnen ändå får en del av det livet fast vi bor i “stan”… 

Vi behövde lite familjetid. Mysa. Prata och bara vara. Så vi drog till mitt gamla jobb för lite käk. Älskar att barnen känner sig som “hemma” där och kan inte hjälpa att sakna det lite. Inte jobbtiderna men resten haha. 

Passade på att handla med lite blomlådor hem. Tjejen med gröna fingrar liksom. Så nu är jordgubbarna omplanterade så de passar snyggt på vår otroligt fina och snart färdiga altan. 

Och ni som hängt med ett tag. Vad äter man på O’Learys? Haha…. Jag åt såklart en Caesarsallad med extra bacon, lök och aioli, utan krutonger och vitlöksbröd såklart. 

Nu sitter jag på en av våra balkonger och avnjuter en kaffe och en cigarill (japp min lilla last då och då)…. 

Och nej… Det låter som jag bor i ett värsta “mansion” men det gör jag inte… Ett lagom stort hus som varit två lägenheter förr. Därav två balkonger 😉 sen att nya altanen blir lika stor som hela nerevåningen är en annan femma haha

Påskhelg

Påsk. 

Påsk är min favorithögtid. Våren nalkas. En högtid som inte är förknippad med bråk. Utan lugn. Tulpaner. Barnen fick playdoh lera istället för ägg med godis av oss och det var mer uppskattat än jag trodde. Mormor dock. Hon insisterade på godis i sitt. Färskpotatis (inte världens lättaste att hitta så här års), sill och godis. Men. Vad mormor vill ha det får hon liksom. ❤️ 

Det blev som vanligt. Lugnt. Mat hos oss. Plockmat. Smidigt. Skönt med långhelg.

Känns som hela huset är upp och ner med renovering av matsal. Altanbygge och stundande fönsterbyte. Kaos. Jag tror jag blir knäpp snart. 

  

Frisk luft har vi fyllt våra lungor med denna helg. Åtskilliga promenader. Både i stan och på berget. Lek och bus med barnen. Biltvätt. Umgåtts med vänner. 

Ikväll smet vi iväg på bio, jag och min man. Snälla svärmor som ser till att vi kommer iväg då och då. Insurgent. Bra film. Om det inte var för att skärpan inte var riktigt synkad. Jag kände mig allvarligt sjösjuk och på snudd att spy i närmaste drickshållare åtskilliga gånger. Om det inte var för det så var filmen bra. Sällskapet bättre. Förr tog vi bio för givet. Innan barn. Nu är det lyx. Nu är barnen lite större och fler kortare “barnfilmer” börjar dyka upp. Vi har vart på väg på bio med barnen länge. Bamse kändes för lång när den kom. Shaun the sheep för ointressant då barnen inte ens kollar på det på tv. Nu är ju Alfons släppt, lagom lång och sonen fyllt två. Vad är det värsta som kan hända. Myror i brallan på en två-åring liksom. Vore konstigt annars. Tips mottages gärna 🙂

Vi passade på att ta en kaffe på Rådhuset i väntan på filmen. Så mysigt. Nu doftar det vår i luften trots kyla i vinden…