Varför fortsätta med lchf?

Varför fortsätta med något som började som en viktminskningskost?

Jag har med “min” version av lchf gått ner alla de kilon och mer än jag hade i åtanke från början.

Varför fortsätta? När jag egentligen inte “behöver” det….?

Många påstår ju fortfarande att lchf är fara för hälsan. Har de verkligen sett vad socker/gluten kan göra med någon som är beroende? Hur någon överviktig som försökt “banta” hela livet helt plötsligt lyckas?
Just i det här inlägget tänker jag inte gå in på fysiologiska detaljer mer än att det handlar om annat än att man ska stirra sig blind på kolhydrater. Kolhydrater är inte bara negativt. Långt ifrån. MEN det handlar om VILKA MAN väljer.
Det handlar också om att hålla en relativt balanserad insulinproduktion. En stabil blodsockerkurva med andra ord. Och att man tar av det energiöverflöd man har inte det du tillsätter. Alltså en fettdrift. Fett driver fett. KORTFATTAT. Var inte heller rädd för proteiner. Speciellt du som bygger muskler.

Så. Varför äter jag fortfarande lchf när jag inte “behöver” det enligt så många runt omkring mig.

1. Jag äter min variant och för mig är det MAT, i min mat finns nu mer undantag för bär, nötter, nån frukt och ibland innan ett mastodontpass på gymmet även lite ris.
2. Jag äter inte gluten eller socker generellt. Undantag då och då eftersom jag kan hantera det.
3. Mindre PMS och humörsvängningar.
4. Bättre sömn, energi och ork.
5. Ren mat. Nästan inga halvfabrikat utöver några köttbullar och korv då och då.
6. Ingen migrän
7. Ork att lyfta tungt på gymmet utan PWO och andra energikällor. Men jag lägger till Aminosyror ibland.
8. Bra mättnad – står mig länge
9. Stabil vikt
10. För att jag mår bra av att äta så här och för att jag får i mig nästan allt jag behöver i vitaminer och mineraler av min mat. Jag kompletterar omega3 och D-vitamin.

Jag förstår inte varför man ska hacka på någon som hittat ett sätt som fungerar och som man mår bra av?!

Ät du som du vill.
Får du resultaten du vill?
Mår du så bra du vill?

Ja men då sån. Gör då det som funkar för dig.

Jag blir så less faktiskt. Jag VET att det här fungerar och jag behöver inte mixtra och trixa med min mat. Jag uppoffrar inget. Ja jag har tagit bort gluten och socker nästan helt. Men jag saknar inget och det är inget straff. Jag äter det jag vill och valt själv och nej det är inte synd om mig.

En traditionell “byggardiet” får inte ens hälften så mycket påhopp som just lchf. Ja jag är påläst och ja jag funderade ett tag på att prova men slog det ur hågen och fortsätter med den mat jag mår bra av. Jag kan inte svälta mig eller leva på något som har kvarg som bas. Eller hög kolhydratsmat. Eller en proteindiet.
Mina hjärnspöken slår bakut på en gång och varför ska jag behöva för att nå mina mål? Nej just det. Jag behöver ju inte det. Jag behöver dessutom inte räkna kalorier och ligga på ett 700-500kcal underskott för att komma dit jag vill. Jag har under så här lång tid lärt känna skillnad på hunger, sug, när jag behöver mer eller mindre mat.

IMG_3689.JPG
Jag gör verkligen en uppoffring när min frukosttallrik ser ut så här istället för en limpmacka med kokt medvurst och oboy eller kalaspuffar.

Vad många glömmer är ju att lchf inte bara handlar om viktminskning. Alla antiinflammatoriska egenskaper. Så många som blivit friska eller friskare. Glöm inte dem.

3 thoughts on “Varför fortsätta med lchf?

  1. Bra inlägg! De flesta av idag ser enbart lchf som något som har med viktminskning att göra, ingen tänker på resten och än mindre jag när jag började med lchf för ett bra tag sen nu. Det enda jag hade i tanken var att jag ville ner i vikt för det var ju det jag hade hört att lchf var bra för. På köpet blev jag av med den kroniska tröttheten jag hade, när jag åt “normalkost” var jag alltid så trött att jag grät, jag kunde inte hålla mig vaken och var alltid tvungen att sova 2-3 timmar på eftermiddagen för att klara av dagen. Jag blev även av med min ledvärk som jag drogs med utan att fatta varför. När jag åt “normalkost” använde jag både handleds-, fotleds- och knästöd. Ofta fick jag halta mig fram och dessutom hade jag väldiga smärtor i en höft som även opererades vid ett tillfälle i mina yngre dagar. Alla smärtor är nu i stort sätt helt borta (förutom vid snabba temperaturväxlingar, men det är INGENTING i jämförelse!). Jag blev även helt av med mina magkramper som jag tidigare haft. Efter varje måltid fick jag såna fruktansvärda kramper att jag inte visste vart jag skulle göra av mig själv, satt på toan och grät och kallsvettades. EFTER VARJE JÄVLA MÅLTID. Jag kunde inte förstå vad det berodde på och jag gjorde utredning efter utredning utan att något hittades (jo en inflammation utanför tarmen vid ett tillfälle. Troligtvis läckande tarm på grund av gluten?). På egen hand började jag äta glutenfritt med alla de produkter som fanns att tillgå. Det hjälpte ingenting! Efter det provade jag att utesluta laktos och där vart det en liten förbättring, dock ej helt bra. Först när jag började med lchf försvann allt, alla smärtor, alla kramper, alla miljoner toalettbesök med tårar rinnandes nerför kinderna.
    Jag är helt enkelt sockerintolerant och det är så skönt att idag vara pigg (eller normaltrött som jag brukar kalla det) och inte ha ont! Skulle aldrig gå tillbaka till tallriksmodellen!

    Ursäkta långt inlägg, men gillade verkligen din text!!
    Kram!!

  2. Bra skrivet!! Ja, varför ska man sluta med ngt man mår bra av… Jag har 20 kg kvar men kommer def fortsätta när jag är klar, då jag mår SÅ mycket bättre med denna kost. Inga gaser/svullen mage, ingen PMS, bättre hy/hår… Min mor sa till mig vid lucia: När ska du börja äta riktigt mat igen då? Motfrågan blev: vad är det som inte är riktigt med kött och grönsaker o smör…? Trots den trista frågan är hon världens bästa mor, för vid varje besök bjuder hon på blomkålsmos, gör stuvningar på smör o grädde. Gör all mat utan mjöl/socker så jag kan äta av allt. Sen kokar hon sin potatis/ris som hon inte kan/vill vara utan. Kram

  3. Jag instämmer på samtliga 10 punkter! Under jul- och nyårshelgen blev jag förkyld och kom av mej helt med LCHF och jäklar vilken skillnad det blev i kroppen! Jag var konstant sugen på någonting (trots att jag egentligen inte var hungrig), julgodiset fanns framför näsan hela dagarna och när jag la mej för att sova på kvällarna hade jag nästan som hjärtklappning. Pulsen var onormalt hög och jag vet att det beror på för mycket socker. Jag sov ganska så illa och vaknade minst 2 ggr/natt. Nu är jag åter på banan sedan den 1 januari och sover som en gud på nätterna igen:)! Humöret är åter stabilt och sötsuget som bortblåst. För mej är valet av mat ganska enkelt, sen får folk gnälla och “fettvarna” mej så mycket de vill!

Leave a Reply

