Inte bara barnfetma

Det är väl egentligen inte bara barn artikeln nedan ämnar sig till. Inte bara föräldrar.

IMG_3435.JPG
artikel finns här.

Jag vill inte påstå att det har med lchf att göra alls utan tiden vi lever i.
Våra barn matas med onödigt skräp för att vara tysta, inte i vägen och nöjda.
Eller helt enkelt för att man är korkad nog att tro att man gör dem en god gärning genom att ge dem i tid och otid just för att man tror att “alla andra får/gör”. Dock är lchf/paleo den kost som är närmast vad vi är skapta att äta….
Vad jag kan minnas så var jag och mina vänner nästan alltid utomhus och lekte. Nu ser man trender att de flesta barnen är inne. Inne med padda, spel, framför dator och tv osv.
Man var ju knappt inne när det regnade när man var liten. Jag är född mitten av 80-talet.
Jag var visserligen den tjejen som lekte krig, byggde kojor och klättrade i träd med pojkarna.
Men vi ser själva att vi hemma haft på tvn kanske lite för mycket och den behöver inte vara på i bakgrunden. Barn behöver lära sig att även tystnad finns. Att stimulera och aktivera sig själva. Så det här. Det handlar om så mkt mer än MAT.
Vi har paddor hemma, två stycken. iPhones. Speldatorer. Laptops. Ja jag är gift med en tekniknörd. Men enda gången våra barn leker med en padda är på dagis, tyvärr. Hemma är den inte introducerad än. Vi tycker att de är alldeles för små. 2 och 3.

Mina barn äter inte lchf eller någon bokstavskombination alls utöver MAT (vi har haft den här diskussionen förr) men de äter begränsat gluten och socker just för att jag inte tror det är bra. Gluten vet vi enligt forskningar vad det kan göra med kroppen och likaså socker. Vi äter dessutom tyvärr mer än 50ggr (om inte ännu mer) mer av dessa livsmedel nu än för 50 år sedan och visst kan man dra kopplingar mellan det och fetma. Barn som vuxen.

Men det måste ju någonstans även handla om hur lat människan blivit. Hur lite aktivitet vi får in i vår vardag?
Vi är gjorda för att röra på oss. Likaväl som vi behöver äta bra mat.

Leave a Reply

