Inte Lchf – Farfars Saffranslängd

Jag har lärt mig. Jag svullnar som en tvättsvamp. Jag får sedan huvudvärk och en stund efter blodsockerfall.
Men ibland är det så attans jädra värt det.
Som när det är jul. Jag bakar så sällan men vid jul så unnar jag mig som det så fint heter.

Jag vet att inte alla kan göra det. Jag vet att inte alla klarar av att äta så här då och då eller vill för den delen. Jag vet alla nackdelar med både gluten och socker men jag vet också att leva livet är viktigt. Att jag äter sämre 5% av 100% är helt okej för min del. Nu. Nu när jag inte behöver viktminska längre.
Kanske du som viktminskar inte har “råd” med avsteg. Oftast inte.
Jag avskyr det där med “nytt år nya tag” utan försöker leva hela tiden. Hoppas att många av er slipper ha ångest och detoxa och träningspanik. Sätt istället upp små mål och välj med konsekvenserna i åtanke.

Hur som helst.
Igår bakade jag faktiskt.
Min farfar, min fina farfar var bagare. Jag fick för många många år sedan en liten receptbok av honom en dag när jag kittade om fönster i farmor och farfars hus.
Jag glömmer av med jämna mellanrum att jag har den. Så såg jag ett recept på en blogg som påminde om Farfars saffranskaka. Så jag plockade fram den. Passande att aktivera barnen med, vabb-dag igår.

IMG_3291.JPG
Saffranslängder med vit choklad och cognac.
Så himla himla himla god.
Jag tog mig en stor bit igår tillsammans med ett glas mjölk. Ovanligt eftersom jag aldrig dricker mjölk.

Nu är jag nöjd. Tills julafton.

Leave a Reply

