Motivation noll

Ibland kommer det.
Motivation noll.
Jag som haft ett så bra flyt.
Migränkänningar som bara blir värre.
Jag bytte faktiskt om. Jag satte mig i bilen och trodde jag kunde trotsa huvudvärken. Jag vill ju träna.

Men. Ibland är det viktigare att lyssna på kroppen. Vilket jag är glad att jag lärt mig. Även om en liten del av mig är besviken.

IMG_2697.JPG
Jag tror att anledningen till min huvudvärk är att jag lagt om kosten lite. Jag har ökat på kolhydrater. Rena naturliga kolhydrater och äter fler gånger om dagen än jag gjort tidigare.

Jag äter givetvis fortfarande efter min princip “lågkolhydratkost med naturliga fetter och glutenfritt” men jag har lagt till lite mer rotfrukter och protein för att kunna bygga lite mer muskler och ha ork.
Som ni redan vet så gillar jag inte tesen “ju mer fett ju bättre”. Naturligt fett ja, självklart. Men jag tycker inte att man ska driva kroppen enbart på fett. Det finns inget logiskt i det och kroppen behöver varierad föda. Huvudsaklig fettdrift ja, men jag vill inte ta bort alla näringsämnen i min kost.

Sen ska jag inte sticka under stolen med att “fettbomba” är bra för vissa om man ser till att kontrollera sug eller för att snabbt bli av med några kilon. Kanske ska man i den där klänningen på lördag? Ja ni kanske förstår hur jag tänker?
Kanske blir jag helt sågad igen men att leva på “fettkaffe” liknar jag med alla dessa “drickdieter”. Alltså inte hållbart i längden.

Här har jag alltid gått mot strömmen, jag rådger inte fett i överflöd, jag försöker se till helheten.

IMG_2704.JPG
Så. Jag har alltså lagt till mer kolhydrater i min kost. Jag äter fortfarande så rent jag kan och skulle nog allra helst dra ner mer på mejerier men det kommer så småningom.

Så. Framöver så kommer det från min sida vara vad som kallas “liberal” LCHF. Vi får se hur kroppen känns.
En sak som är väldigt intressant men inte så konstigt är att nu när jag äter mer mat och mer rotfrukter så är jag faktiskt mer hungrig. Kombination av allt tillsammans med mycket tyngre träning.
Kolhydrater triggar insulinproduktionen i kroppen och egentligen skulle kanske en mer insulinbalanserad kost vara att föredra, men det kommer 🙂
Bara inte nu.

One thought on “Motivation noll

Leave a Reply

