Effektivt benpass

Lite naivt att tro att jag inte längre får sjuklig träningsvärk 🙂 vad som händer när man glömmer “leg day”

Jag gillar vältränade ben. Jag har mycket ben! Men jag lyckas alltid hitta en ursäkt att köra överkropp istället…. Alltid! Det är så tråkigt att träna ben. Men. Nu är det inlagt i mitt schema (IGEN) och minst ett rent pass ben i veckan.

Ett tips till er som tränar tyngre styrka, välj högre vikt, till er som vill kombinera med kondition, lägre vikt och snabbare reps.

Välj en kroppsgrupp exv ben. (Den jag alltid lyckas glömma)
Kör 5 övningar x 100.
Igår blev det knäböj med stång som uppvärmning 2 x 25 och statiskt benböj med hantel 2 x25. (Varning för kameltå)
4 x 25 liggande knäböj i Smith maskinen
4 x 25 framsida lår
4 x 25 baksida lår
4 x 25 benspark i kabelmaskinen, per ben!
4 x 25 benpress
Och avslutade med 3 x 10 hängande leg lift

Resultat. Smärta att ta sig upp från toastolen !!!!

Fantastisk eloge till min vän Lussan som peppar, hakar på och kör samma som jag! Hon som aldrig skulle sätta sin fot på gymmet. Hon som hatar att svettas och hon som tycker att man inte ska göra det jobbigare för sig än man har det hemma (gäller även husvagnssemestrar). Hon som nu har förvånat mig i 8 veckor och har en vilja av stål att klara av saker och ta sig an nytt.
Igår trodde jag att jag skulle dö mellan varven. En mental bitchslap senare och jag avslutade mitt set. Bara för att några minuter senare bli bräckt av en hyfsad nyförlöst mamma med benmuskler som fick mina att verka veka ❤️

One thought on “Effektivt benpass

  1. Intressant sak jag fick reda på häromdagen, har du träningsvärk så har man du inte stretchat rätt.
    Hm, tänkte syna bluffen men sedär, jag som knappt kan gå rakt efter benträning hade noll problem när jag tog mig tid att stretcha! Dock stretchade jag slarvigare på ena benet. Tänkte att det nog inte spelade så stor roll. Men det benet jag stretchade mindre hade jag känningar i så det är tydligen ingen bluff!

Leave a Reply

