Högre Fett E% betyder inte att bada i fett

Man kan äta en varierad artegen kost som är glutenfri och med hög fettprocent även om man inte dränker maten i fett.

Många tror att man alltid måste tillsätta extra fett för att äta LCHF, så är inte alltid fallet, eller naturligt glutenfri/stärkelsefri kost med naturliga fetter.

Lax, avokado, nötter, oliver, ost, olivolja osv är bla livsmedel med hög fett E%. Man måste inte alltid ha majonäs, cf, grädde, Smetana osv till.

Vissa måltider kan man behöva addera fett (se exv bild med räksallad, där jag la till en hemgjord caesardressing).

Vissa måltider behöver man inte addera (se exv bild med ägg/olivsalladen). Ibland om man inte går ner i vikt måste man titta på totalen.

Tillsätter jag för mycket fett utöver det som är i min mat?

Äter jag för lite fett utöver det som är i min mat?

IMG_1847.JPG

Leave a Reply

