Vad äter barnen?

Som jag skrev tidigare i veckan, barn ska inte äta samma sorts mat som en viktminskare.
Vare sig det är LCHF eller annat.
Barn behöver en varierad kost, jag tror självklart på en socker och glutenfri kost, men jag är långt från strikt med barnen.
Det är sällan jag nämner mina barn eller vad de äter för den delen, mest för att jag inte orkar tjafset det alltid blir och eftersom de flesta av er är just viktminskare.
Mina barn äter “vanlig” mat på förskolan, så naturlig å ren mat vi lagar hemma och visst det slinker ner nån choklad eller glass då och då, även en hel del frukt, min åsikt är att förbjuda massor resulterar säkerligen i motsatt effekt, ge dem valmöjligheter och oftast väljer de det som är bäst ändå..
Man måste göra det som är bäst för sin egna familj och inte vad alla andra gör, känn dig för och hitta din nivå och fungerande vardag.

Ibland ser frukosten ut så här. Ibland på andra sätt.

20140802-135049-49849136.jpg

8 thoughts on “Vad äter barnen?

  1. Hej, jag tänker nog ungefär som du när det gäller barn och kost. Mina två barn (10 och 12 år) är spinkiga och äter oftast precis samma som jag och maken (liberal LCHF), dock är ingen av oss ute efter viktminskning, vi äter det för att det är hälsosamt och GOTT! 🙂 Och för att jag slipper migrän! Men jag funderar mycket över det där med barn och mat, för många i min närhet har problem med att deras barn “överäter” och har blivit väldigt överviktiga redan i 10-årsåldern. Trots att dessa föräldrar lagar riktig mat hemma. Varierad kost? För många blir det nog ofta väldigt mycket kolhydrater, som i sin tur ger barnen sug att äta mer pga svängiga blodsocker… Tack för en trevlig blogg! 🙂

    • Vad kul att få läsa! Jag tror att i kombination med icke fullfeta produkter och för mkt gluten/socker så skapar de ju givetvis ett sug som leder till överätande.
      Sen är det ju inte bara “maten” det ligger i utan även aktivitetsnivå, fika, lördagsgodis osv.
      Hoppas jag inte är för fräck som frågar, hur gör du med just socker, kalas osv?

  2. Det går bra att fråga! 🙂 Vi har inte sockerförbud för barnen, men de har själva valt att ha “godisuppehåll” i ett år, de vill ha pengar i stället. Inte mig emot. I mina barns åldrar är det inte så många kalas längre, det var värre för några år sedan. Men de får äta chips, dricka läsk osv på kalas, vi vill inte ha några förbud.

    Vi köper dock själva aldrig hem läsk, chips el sånt, men vi gör ibland egen glass och enkla glutenfria bakverk efter recept som yngste sonen hjälper mig att hitta på, han gillar sånt. Den enda sötning jag använder är lite honung (jag har egna bin). Vi köper mycket nötter som barnen gillar, och choklad på minst 85% räknas inte som godis, det får man äta fritt. Ibland får barnen glass på stan också.
    Jag vill inte att barnen ska tycka att det är för “strikt”, vi äter ju heller inte strikt hemma (förutom med gluten). Jag tror barnen skulle revoltera när de blir äldre om vi pådyvlade dem för mycket restriktioner. Man vill ju inte att de ska bli ätstörda heller.

    Vi pratar en del om mat & hälsa hemma eftersom jag och maken är intresserade av det, så barnen är rätt insatta. Men jag säger till barnen att alla inte ska äta likadant, man ska hitta det som passar en själv. De är rätt kloka och medvetna i sina val, så jag oroar mig inte.

    Man får väl se, framtiden får utvisa om man har gjort rätt… 🙂

    • Klokt! Jag tänker i samma banor som du vad gäller barnen 🙂 inga större förbud men gluten undviker jag så gott jag kan på dem.
      Jag tror att är man öppen och diskuterar med dem så minskar man risken till ätstördhet.
      Hoppas ni haft en fin somnar! 🙂

  3. Erat tänk är helt rätt, jag är uppvuxen med ett liknande tänk. Vi fick inga förbud men till vardags fanns där varken godis, chips eller läsk.
    Sedan hade jag en period med mängder av skräpmat mellan 17-19års ålder. Nu har jag börjat hitta en balans, gick från det ena extrema till det andra. Förbud spär bara på ett felaktigt ätbeteende.

    Till skolan hade jag ofta med mig en frukt/grönsakslåda eller lite nötter. Jag åt dåligt till frukost. Då hade man aldrig hört talas om LCHF! Inte en människa rynkade på näsan utan fröknarna berömde snarare vad duktig man var som åt väl! Likadant med klasskamraterna, de ville sno åt sig av mitt ju för de var hungriga! De kunde sitta med godis i nävarna men vilja ha det som fanns i min låda 🙂 Det säger ganska mycket om barns förmåga att själva välja rätt!

Leave a Reply

