Fika och blodsocker, samband?

Funderar.
Kring det här med fika.
Elvakaffe, trekaffe… Kvällskaffe… Förmiddagsfika. Eftermiddagsfika.
Varför är det så inrutat i vår kultur (främst svensk kultur) att just fika?

En teori är att det från början var blodsocker-styrt. Att man mellan måltiderna behövde fylla på med energi. Klockan 11 och klockan 15 typ….

Sen. Sen blev det en stor social grej av det hela. Klart man ska fika. Det är ju så man gör.

Alla äldre generationer har ju alltid gjort så. Så visst är det lite “retro” att ta tillvara på “traditioner”.

Lägger man sedan om kosten så att man faktiskt inte ens är sugen eller hungrig eller kräver lite stödföda (oftast sött) vid dessa tillfällen så avdramatiseras allt med fika på något vis. Den där inbyggda fika-klockan man hade ringer liksom inte. Man kan sitta där med sin kaffe, sitt te och vara social ändå.
Varför ska socialt umgänge allt som oftast kretsa kring mat istället för just umgänget?

Men då är det genast jobbigare för andra än för en själv att inte sitta med något att stoppa i munnen…. “Jo men visst ska du ha en liten kaka, jo men ta bara en”.

Kanske har man inte “råd” att just ta bara en. Kanske klarar man inte av att ta bara just en….

Är du fikastyrd?

2 thoughts on “Fika och blodsocker, samband?

  1. Jag börjar bli bättre på att bara ta en av nånting. Om jag nu tar nåt alls det vill säga. Oftast blir det bara en slät kopp kaffe, jag behöver inte så mycket mer än så. Men jag vet många som inte tycker det är fika om man inte har nåt sött till.

    Förut hade jag ett starkt “allt-eller-inget”-tänk. Tog jag en kaka så sa mitt psyke att dagen ändå var förstörd så då kunde jag lika gärna fortsätta. Men det är mentalt bullshit, hjärnan är inte riktigt klok ibland. Så därför har jag börjat tajma mitt intag mer. Om jag äter en bulle eller kaka eller nåt sött, så väntar jag minst 5-8 timmar innan jag äter nånting igen, för att hinna få ner insulinnivåer och jämna ut blodsockerkurvan. Vet inte om det är till nån egentlig hjälp, men det känns som en bra lösning för mig iaf.

    Jag kan tillägga att jag inte är diabetiker, men jag tror ändå att många mår bra av att ha koll på sitt blodsocker.

    • Tänk så långt vi har kommit 🙂
      Nu suktat jag mest efter mitt kaffe dessa stunder och har inget problem att sitta bredvid, folk tjatar inte så mkt längre heller, de lär sig väl med tiden kan man ju hoppas 🙂
      Så gör jag också om jag ätit ngt sämre, väntar ut mina insulinnivåer, egentligen skulle man behöva tömma glukoslagret men det tar flera timmar med högpuls så det är högst osannolikt att man gör liksom 🙂

Leave a Reply

