Svullo.

Men vad tusan. Jag har tappat greppet helt. Inte med mycket. Men med tillräckligt.
Jag måste komma på banan igen. Jag superreagerar på gluten på en gång men lik förbannat så kan jag inte låta bli.
Det är ju så. Det omvandlas så snabbt till glukos att du strax kräver mer. Sen mer. Och mer igen.
Jag tror (min teori) att vissa är mer benägna att vara beroende av själva omvandlingsprocessen än det rena sockret. Jag är en av dem. Inte själva kicken utan processen i kroppen, låter kanske konstigt?

Jag har liksom inga problem att sluta med det söta. Choklad. Aldrig intresserat mig. Men pasta. Ris. Bröd.
Eller nej egentligen inte. Mest pasta. Idag har jag ätit bra hela dagen. Tills ikväll. Thaimat. Orkade inte krångla idag. Blev ris.

En del av er kan göra så här. Äta lite av vart. I perioder kanske. För att sedan strikta till för att få magen på banan igen. Andra klarar inte det här.

Läs gärna inne hos My. My kämpar och har tips på många bra “verktyg” för att komma underfund med livet, att hitta vägar.

Jag har alltid varit lite “periodare”.
Nu har jag gett mig fria tyglar tills på måndag. På måndag ska här tas tag i maten. Även om det är semester. Som så många säger. “Unna dig”. Det kan vara det fulaste två ord jag vet.
Ät mat utan förbud, ät för att bli mätt och belöna dig inte med mat. Men utefter de förutsättningar du har.

Du kanske inte ens kan tänka bröd eller choklad utan att tappa fotfästet. Då kanske det inte är värt slit, svett och tårar.

Som ni ser så är det liks svårt ibland fast man har kunskapen. Nån som gör “rätt” hela tiden skaffar sig heller ingen förståelse eller erfarenheter. Erfarenheter, känslor osv som jag faktiskt kan använda som kostrådgivare.

5 thoughts on “Svullo.

  1. Ja, det dör med att unna sig. Andra verkar besatta av att jag “inte unnar mig” ens nu när det är semester och tycker att det är sååå tråkigt för mig. Jag har börjat svara med att jag unnar mig själv att må som allra bäst på semestern. Varför skulle jag vilja må sämre under dessa veckor än resten av året?

    • Äh det är så attans trist när man inte får göra som man vill 🙂 bara att låta dem hållas och göra det som är bäst för en själv 🙂 bra inställning där, helt rätt!

  2. vet du.. jag blir så lättad o glad när du skriver så klokt o bra..
    jag är inne i en period av massor av jobb o familjeliv utöver det.. orkar inte hålla mig ifrån socker och gluten o har då så himla dåligt samvete. när man går in på vissa andra lchfbloggar så känner jag mig dålig att jag inte har karaktär o låta bli kolhydraterna. . men när jag läser din blogg känns det lite bättre. skönt att höra att alla faller ibland o inte alltid är perfekta

Leave a Reply

