Godaste Aiolin

Aioli. Vitlök. Mums.

20140618-145055-53455303.jpg
Ja det kommet inte komma några vampyrer på vårt bröllop vart fall. För jag luktar nu som en vandrande vitlök efter att ha gjort 5kg aioli.

Enkelt och smidigt Aioli-recept. Inga mått, testa er fram.

Majonäs. Hemmagjord är ju bäst men det fanns inte en chans att jag orkade göra 5kg hemmagjord majonäs. Jag beställde istället en hink majo från mitt förra jobb.
Vitlök som ni pressar.
Vitpeppar.
Salt.
Nypa cayenne peppar.
Limesaft. Färsk är bäst men sila isf.
Vitvinsvinäger.
Jag tog rödvin men inte så mkt jag brukar dels för den har mer karaktär och sen vill jag inte ha rosa aioli :))
Snabbt med fryst och klippt gräslök.
Nallade även lite färsk från landet.
Lite klippt basilika.

Blanda majo, lime, vinäger. Sen tillsätter du kryddor och vitlök. Tänk på att vitlök drar sig. Så tycker du den är lite mesig. Vänta tills nästa dag innan du har i mer. Sist i med örterna.

Möms!

One thought on “Godaste Aiolin

Leave a Reply

