Lunchlåde fenomenet.

Oj vad mkt mat du äter! Hur kan du vara så liten när du äter så mkt? Hur kan du äta sån lyxig mat? Det är ju så dyrt!
Du måste ha bra ämnesomsättning… and so on…

Kan vara så att mina matlådor är de mest välfyllda?
Sneglar man ner i botten på grannens låda så är det inte så mkt i den. Kolhydratsrik mat dessutom, oftast. Hur står de sig. Dippar? Energi under dagen? Tankar cirkulerar i min skalle, haha, jag vill bara säga ”gör så här istället” så är du inte så trött sen.
Någon äter nästan som jag. Vi brukar hålla oss till varandra. De utsötta?

Matlådepolitik?

20140612-133221.jpg
Matlådor från tidigare i veckan.

Jag räknade ut vad min matlåda har kostat mig. 125gr mozzarella (10kr erbjudande på ICA förra veckan), två stora nävar spenat (1 påse ca 25kr, kan ha vart 1/5 del jag åt idag), Vitlökssalami ca 5 cm (den var dyyyr så typ kanske 30kr för mina 5cm), gurka (ett par kronor om ens det, olivolja (också det ett par kronor skulle jag tro). Hm, så kanske ca 50kr. Helt okej för en smarrig lunchlåda om du frågar mig.

Fika. Vetelängd. Bullar. Fredagsfika. Bakvecka.
Jag tackar snällt och förklarar, jag ska gifta mig snart så nej tack men tack ändå.
Vilken karaktär jag har. Jag orkar inte svara varför och heller inte att jag kommer fortsätta tacka nej även efter bröllopet.
Nästan så jag ser fram emot min bakvecka. Då ska de få se på andra ”bullar”.

Notera att jag trivs faktiskt väldigt bra, ruskigt bra på mitt nya jobb. Passar mig som handen i handsken.

Hur ser det ut för dig?

3 thoughts on “Lunchlåde fenomenet.

  1. På mitt jobb är det matporr deluxe. Om jag nån gång har med mig matlåda (vilket jag oftast inte har) så kommer frågorna direkt. “Oooh vad har du där, hur har du lagat det, vad är det för sås…”

    Jag är nog särskilt drabbad eftersom jag aldrig tar med mig typisk matlåde-mat. Vissa tar t.ex. mackor eller makaroner och korv. Men eftersom jag inte äter kolisar så blir det oftast lite mer avancerade saker (inte jätteavancerat, men lite). Typ ugnsgrillade revbensspjäll med coleslaw, eller kycklingfilé med spenat- och ruccolasallad.

    Samtidigt som det är lite irriterande med dreglande kollegor så tycker jag det är rätt kul också 🙂

    • Haha! Jag gillar hur du tänker 🙂 ja mina nya kollegor är lite samma men mest prismedvetna (?) de tycker jag har dyr och lyxig mat med mig haha! Vilket det ju inte är i längden 🙂 jag har lax de andra har stuvade makaroner. Jag har musslor de har potatis liksom haha

      • Nej det blir verkligen inte så dyrt i längden. Man får räkna på hälsofördelarna också, och när dom hamnar i paltkoma efteråt så är jag oftast ett energiknippe. Det är lite kul när man märker en sån tydlig skillnad på effekterna av maten 🙂

        Det roligaste är att mina kollegor, efter c:a ett och ett halvt år av periodisk fasta, fortfarande “inte förstår hur jag kan gå 8 timmar utan att äta”. När jag då säger att jag inte tänker äta förrän det gått 24 timmar så ser man hur förbryllade dom blir. Eller som när Martin och jag testade 36 timmars fasta i våras. Herregud vad dom rynkade på pannorna haha 😀

Leave a Reply

