Fett(över)drift

Jag ber om ursäkt redan nu. Innan du ens börjat läsa. Kanske trampar jag någon på tårna, men jag kan inte vara tyst längre.

Jag har haft det här inlägget i bakhuvudet. Ända sedan jag skrev det här: Ni förstör LCHF.
Anledningen till inlägget igår var att visa lite snabbt vilka uppdelningar det finns.
Jag säger inte att något är rätt eller fel, utan baserar detta på erfarenhet (min egen och klienters) och en jädra massa logiskt tänkande, för mig och många andra, men inte alla.

Det finns många “läger” inom LCHF och just nu känns det som klyftan blir större och större. Inte mellan “oss” och “tallriksmodellare” utan inom vår egen gruppering, eller vad man kan kalla “oss”. Det talas om “kriget” mellan de som substitutar och de andra. Det är inte riktigt den klyftan jag talar om.
Jag talar om fett(över)driften.
Jag är uppriktigt ledsen och många med mig att det nu återigen är en hype, en våg som sköljer över sociala medier. Ju mer fett ju bättre. Dra ner på protein och grönt. Ät dig mätt på nästan bara fett.
Och nej, jag är inte fettskrämd.

20140520-004025.jpg
Där den här måltiden skulle klassas som “icke godkänd”.
Vad tycker du?

Så här är det. Plockar man bort essentiella näringsämnen ur sin kost så skapar man brister. Inte idag. Inte imorgon. Men om något eller några år. Det räcker inte att “kompensera” då och då. Är det meningen att äta en näringsfattig kost för att sedan kompensera med tillskott? När man kan få i sig det mesta av kosten.
Vitaminer och mineraler ÄR essentiella och kroppen kan inte skapa alls själv, vi måste tillföra dem.
Jag menar inte att det är farligt att äta fakir, GI-noll, strikt, UFO osv i kortare perioder. Nån vecka eller två här och där. Jag striktar själv till det då och då.

Sunt förnuft för mig är inte att bara äta kött och fett. Jag får inte ihop den ekvationen. Kanske för att jag gått en annan “skola”?! Det går emot allt jag lärt mig.
Det är ungefär lika galet som att vräka i mig pasta. Kanske tänker jag annorlunda. Kanske för att jag tänker på helhetshälsan med viktminskning som bonus. Missförstå mig rätt. Jag jobbar mycket med just viktminskning. Men jag har alltid hälsan i baktanke. Grunden är fantastiskt bra även för autoimmuna sjukdomar bla.

Jag tycket det är förbaskat tråkigt att det ska vara en sån vikthets och alla ska tipsa och trigga varandra till mer extrema metoder. Ju mer extremt ju bättre?
Tid man borde lägga på att fokusera på sig själv och sin egen resa. Stöd är givetvis alltid bra att få, MEN att kopiera för att få samma resultat som person nr 1 fått är inte säkert att din kropp går med på. Det glöms att vi inte har samma problematik och historia. Alla blir som stöpta i en form.

Många mår illa när de ökar fettet så radikalt, kokosfett i kaffet, flera hundra gram smör om dagen, massa majonäs osv… Råden “där ute” är att man vänjer sig! Kämpa på! Det blir bättre!

Hör du hur galet det låter?!
Man vänjer sig? Det är heeeeelt normalt med en mage som totalt brakat samman?!
Seriöst?!
För mig. Så är det tyvärr det här som bidrar till varför jag inte vill förknippas med bokstäverna L C H F. Utan därför jag rådger glutenfri artegen lågkolhydratkost med naturliga fetter.

Genom att inta så mycket fett, så antingen har man ett redan trasigt system eller så skapar man sig helt enkelt ett trasigt mättnadssystem. Vissa säger att det går minsann inte, men min erfarenhet talar för annat och likaså mitt sunda förnuft och min logik och min utbildning.

Vad jag är rädd för är att någon exv som redan har en ätstörning eller haft en grav ätstörning tidigare ska falla tillbaka i dessa mönster genom det här. Att ett sunt ätbeteende blir utbytt mot något mer destruktivt, igen.

Var snäll mot dig själv. Ta hand om dig själv och jag hoppas du är vuxen nog att ta ansvar, nu och för framtiden.

Jag riktar mig inte mot någon personligen utan det här är något jag länge grunnat på. Jag hoppas helt enkelt att du tänker till.

Jag vill inte vara en “förebild” som förespråkar mat som jag själv inte anser fullt essentiell. Därför säger jag nu mitt. Ska jag vara en förebild för sjuka, viktminskare lika väl som hälsoätare så är det simpelt för mig och detta genom att vara ärlig.
Ni vet var jag står. Var står du? Vad för förebild vill du vara?

33 thoughts on “Fett(över)drift

  1. Kan bara hålla med! Själv äter jag när jag är hungrig, dricker en mugg med te på morgonen om det är en ohungrig morgon. Är jag hungrig så gör jag ett par salladsmackor, eller äter gårdagens middagsrester. Har inte någon matångest längre, för den goda maten jag lagar nu ger inga magvolanger alls. Ingen viktångest heller, har kunnat städa bort hela min gamla garderob, och påbörjat en ny i den storlek som min kropp vill vara i.

    • Det är ju just det här som är så fantastiskt och man behöver inte vara extrem under resans gång.
      Man kan ibland nästan jämföra “hypen” med dåtidens populära nutriletter, tyvärr

  2. Du har så rätt. Helt rätt. Synd att du inte vill stöta dig med vissa och få fram vad som är rätt och vad som leder till ätstörning lite mer. Men till slut så kommer det ju ändå att visa sig men det kan ta för lång tid. Tyvärr! Tack i alla fall och förstår frustration.

    • Jo men visst är det så, det tar tid.
      Den här “hypen” har pågått under en längre tid och det är svårt att veta var den kommer från, från början.
      Jag menar inte att jag har rätt och nån annan fel, för i någon annans värld så har jag säkert fel. Jag vill bara verkligen att folk ska tänka till innan de hoppar på ett nytt tåg.
      Ätstörningar är svåra och komplexa, det kan vara allt från en enstaka tvångstanke till någon som mår psykiskt dåligt och fastnar i spiraler som då dels triggas av sånt här, det lovas snabb viktnedgång och vips har en ätstörd ytterligare “lite hopp” om att det här är “räddningen”. En ätstörd erkänner ju sällan för sig själv att den har ett problem, samma princip som med en beroende. Hårfina linjer det där….

  3. Klokt! Jag undrar samma. Men intressant att följa och se vad som händer. Jag personligen skulle inte klara så mycket fett! Och så lite grönsaker!
    Här hos dig kan jag alltid få läsa sunda och hälsosamma tips. Och du är inte rädd för en diskussion 👍💖
    Kram Ida! (Norna77 på insta)

    • Tack vännen det värmer! ❤️
      Nej jag har stått och tittat på i periferi nu ett tag och fick några mail igår som gjorde att jag publicerade det här inlägget som legat i utkast ett längre tag. Jag är inte rädd för den kortsiktiga fettbomben, utan det är den som sträcker sig längre som är skadlig. Att man skapar brister.
      Vad som är mest tråkigt är att det är ofta det här “nya” LCHF:are stöter på först och det blir ju helt galet då.
      Kramar

  4. För en månad sedan hamnade jag på sjukhusetkost buksmärtor. Jag var helt övertygad om att smärtan berodde på något annat än min kost men efter blodprover så satte sig läkaren bredvid mig på båten och sa “ätstörning vet du vad det är?”. Jag hade “nollat” sedan januari då, efter tag tyckte jag även att jag skulle räkna proteiner, sen kalorier och när det inte räckte så började kompensera mat för träning. Den 1/4 insåg jag att jag bytt ut en överätstörning till en annan ätstörning. Den senaste månaden har jag haft svåra kval där jag tvingats inse att jag verkligen har fått en dålig relation till om man jämför när jag “bara åt lchf”. Men jag triggades igång av alla otaliga konton på instagram som förespråkar fett i mängder. Jag har slutat med lchf helt för att äta efter “vad min sambo sätter på bordet”-tanken. Och jag börjar få tillbaka känseln i tårna och styrkan att klara ett helt gympass!

    Ville bara skriva av mig efter att ha varit lite aktiv själv till att helt sluta och ser nu hur
    hur min instagramskara krymper för varje dag. Något som i början var tungt men som jag nu har lärt mig att leva med:-)

    Tack för fina tankar!/ @idaceciliaa

    • Tack för att du delar med dig!!!!! ❤️ det är jätteviktigt att folk förstår sånt här och det skrämmer mig att många inte gör det :/ jag hoppas verkligen att du mår bra nu och att du äter för din skull och ingen annans eller hur någon annan säger åt dig att äta.
      Du är inte ensam med det här, jag har flera klienter som kommit med samma problem och tankar.
      Och du, finis, ditt instagramkonto definierar inte vilken bra människa du är ❤️ kram

      • Ida, du fick upp ögonen på mig. Jag var själv på väg att ramla dit…bara efter två månader. Då har hag ändå varit ” frisk” från bulimi och maktmissbruk som jag slutade med för 20 år sedan, helt ok kände jag mig för ett år sedan. Då var jag inte ens sugen på kakor eller chocklad. Så lätt är det att trilla dit, när det är obalanser i det man stoppar i magen!
        Ni andra som har pratat om mer hälsosam lchf, bra tajmat, hjälpte mig också att komma ihåg att lchf ska vara njutningsmetoden! 😉

  5. Tack för ditt inlägg. Är oerhört trött på alla kommentarer om att LCHF skulle va så överdrivet med fett….
    Ja, “vilket” LCHF pratar dom om… Snarare NCHF 😱

    Vad hände med sunt förnuft och lagom??
    Är folk bara intresserade av en smal midja och skiter fullständigt i att få i sig näring!?

    Kram och heja dig!
    Från en kostrådgivare med samma tycke!

    • Tack finis-kollegan!
      Ja du…. Jag har varit på väg länge att publicera detta inlägg men idag kändes passande.
      Det är snart så att alla tidningar har rätt “de äter bara bacon, dricker grädde och slevar smör med sked” …. Suck….
      Många som “bantar” med LCHF har ofta en tidigare bantarhistoria bakom sig och en duktig bantare kommer nästan alltid bara se en smal midja som mål. Andra bantar för att överleva och det är en helt annan femma, där får man väga upp en stor fettma som risk gentemot en näringsfattig kost ett tag. Kramar

  6. Exakt så Michaela. Jag har hela tiden sagt att jag äter lågkolhydratkost, eftersom jag inte vill förknippas med hela hysterin kring LCHF. Jag har valt att inte äta vissa livsmedel som jag helt enkelt inte mår bra av, men därmed inte sagt att jag vräker i mig smör, grädde, majonnäs eller annat, för det mår jag inte heller bra av. Och jag tror precis som du att man inte ska behöva vänja sig vid sin kosthållning. Äter man rätt för sin kropp så funkar den optimalt redan från början.

    Jag äter frukt ibland, majs ibland, nötter och bär ibland. Men kolhydrater är inte längre basen i min matlagning som det var förr. Sen struntar jag högaktningsfullt i vad som är godkänt enligt LCHF eller inte. Det handlar enbart om vad JAG mår bra av, men så är jag ju inte kostrådgivare åt andra heller 😉

    Jag tycker det är rent av tragiskt att folk i allmänhet är så bortkollrade av alla kostråd där ute, att man inte längre kan tänka logiskt. Mat handlar om att man ska må bra, det är inte tänkt att det ska vara en “quick fix” för att nå “strandformen innan midsommar” och allt annat strunt som tidningarna skriver.

    • Härligt Crille!!! Tack!!! Du har ju hajjat hela grejen och gjort det till ditt eget, det som funkar för dig! 🙂
      Det är tragiskt att det sunda förnuftet och det logiska tänkandet ibland försvinner ut i tron att kommentarer och “allmänna” outbildade råd som att ät mer fett är svaret till allt.
      Jag försöker så gott jag kan rådgöra individuellt och de som vill ha den sortens hjälp jag ger söker sig till mig, andra skickar jag vidare. Vissa kan man inte hjälpa oavsett. Och jag då, jag måste ju på något sätt ha en riktlinje, principer att följa och det här är det mest logiska jag kan tänkas komma på och förstå i praktik och teori 🙂

    • Hej!
      Jag tillhör dem som äter mycket fett, massor av fett. Inte för att det är trendigt, utan för att det är det enda sättet att hålla mitt blodsocker på bra nivå utan medicin (har diabetes typ två). Jag äter även grönsaker som avokado, gurka eller broccoli, men alltid med massor av olja och gärna med extra smör eller bearnaisesås som tillbehör. Får jag i mig för lite fett går blodsockernivån upp (även med minimalt med kolhydrater i maten) och bästa sättet att få ned nivån är att äta rent fett (nivån sjunker då snabbt tillbaka till mellan 4-6). Har ätit på detta sätt i drygt två år (utan undantag) och alla blodvärden är sedan dess normala.

      • Jag förstår dig helt. Du äter ju för hälsa och ett stabilt liv. Eftersom du gjort så här länge så drar jag slutsatsen att det inte är för att få en quickfix utan du äter så balanserat du kan för din kropp, förstår jag rätt?

      • Det stämmer bra, jag äter så här för att må bra och slippa ta medicin. Skulle jag vara frisk så skulle ju de små undantagen inte heller spela så stor roll (och jag skulle nog inte märka dem så lätt då det ökade blodsockret snabbt skulle sjunka via kroppens egen insulinproduktion), men jag tror ändå att förtäring av stora mängder fett inte är farligt (däremot kanske osmakligt eller rent av äckligt för vissa). Själv har jag successivt vant mig vid både smak och känsla och tycker numera att det är riktigt gott med ex. en sked rent smör. Däremot har jag helt vant mig av med söta smaker. Även produkter med sötningsmedel istället för socker är för mig helt oätliga numera, så smaksinnet verkar dessbättre vara mycket anpassningsbart.

      • Det är fantastiskt när man hittar rätt för sin kropp 🙂
        Jag kritiserar absolut inte att man äter på ett visst sätt för hälsa och välmående, utan mer att det gått till överdrift i att man ska tappa så många kilon som möjligt så snabbt som möjligt och drar det till det extrema.

  7. Hej! Otroligt bra skrivet, tack för fantastisk läsning!
    Som någon annan tidigare skrev, jag säger alltid att jag äter en lågkolhydratskost och använder mig inte av namnet LCHF eftersom det är sån fetthets inom just den kosthållningen. Jag äter ganska strikt men får i mig grönsaker varje dag och skulle aldrig kunna leva på så mkt fett som många gör.
    Tack för en fin och inspirerande blogg, fortsätt så! Stor kram Maria

    • Tack Maria och vad härligt att du hittat din variant som funkar 🙂 jag är inte fetträdd, tvärtom. Men att kompensera uteblivet (valt) intag med fett ser jag inte poängen i. Kramar

  8. Hm. Det kanske var här jag egentligen skulle ha skrivit min kommentar? Jag kopierar och lägger in den, för jag känner verkligen inte igen min kosthållning i kommentatorernas svar. Nå:
    ==================================================================
    Ja, det låter logiskt att äta artegen mat; fett, grönsaker, protein. I den ordningen, när det gäller E% i min kost. Logiskt för mig, eftersom jag är sockersjuk, men kan klara mig utan medicin om jag äter så.

    Volymmässigt äter jag kanske numera två femtedelar av vad jag tryckte i mig i mitt tidigare liv, och det är gudomligt skönt att slippa det där hialösa hålet i magen som bara pockade på lite mer, lite mer, lite mer.

    Sötsuget gällde det “bara” att stå emot i ett par veckor innan det kröp ner i sin mörka håla och självdog. Nu, om jag skulle översvämmas av nostalgi över sånt jag älskade att vräka i mig förr, är det bara att testa. I 99.99% av dessa fall har jag spottat ut det jag nu tycker är äckelsött och därmed oätligt. Alltså fuskar jag aldrig med sötningsmedel, för jag vill inte ha kvar den inställningen på mina smaklökar. Nu känner jag direkt om jag är på väg att få i mig något som är farligt för mig. Nån gång i veckan tillåter jag mig en ruta 90%-ig choklad. Den smakar nu för mig som 40%-ig gjorde förr.

    Så ja, det låter logiskt att äta artegen mat; fett, grönsaker, protein. I den ordningen, när det gäller E% i min kost. Logiskt för mig, eftersom jag är sockersjuk, men det borde även vara logiskt för alla som inte vill bli drabbade av den otroliga mängd följdsjukdomar/besvär som en kolhydratstinn kost leder till i förlängningen. Oavsett om man är en aktiv idrottare eller soffpotatis. Det är som i zombiefilmer. De rör sig långsamt, men de är envisa och hinner så småningom ifatt dig när du som minst anar det.

    I ett annat inlägg här, skrev du att vi trycker i oss “flera hundra gram smör” per dag, ungefär. Det finns ju inte på kartan. Jag är mycket strikt, och ja, jag har smör och kokosolja i mitt morgonkaffe (och vispgrädde), men totalmängden smör jag får i mig per dygn uppskattar jag till 50-75 gram.
    Min kost är så extremt energi- och näringstät, så efter mitt morgonkaffe vid halvsju-sjutiden, känner jag en försynt hungerkänsla igen sissådär vid ettiden.
    Idag blev det en liten bit baconlindad blandfärslimpa med fetatärningar i, tillsammans med ca 25 gram smör blandat med hackade gröna oliver, ihop med en god dressad (äppelcidervinäger-olivolja-vitlök-salt-peppar) gurk-röd paprika-ramslök-sallat-sallad och två muggar vatten.
    Ikväll ska jag tisdagsmysa med några enmillimetersskivor kallrökt oxbog, en avokado och ett glas Amarone. Kanske en kopp te.

    Fett och fett och fett? Näe. Artegen mat, varierande, energi- och näringstät och god.
    ==================================================================

    Och hörni, det här tramset med att inte våga kalla LCHF för LCHF, lägg ner det.
    Ju fler som förstår vad det innebär, desto bättre! Det är ju _vi_ som blir kolhydrathetsade hela tiden…

    • Tack Joel 🙂 vad härligt att höra att du lärt dig äta på bästa sätt för dig! 🙂
      Det är ju det som är det fantastiska att man kan reglera diabetes bla med en kost för att må sitt bästa jag.
      Jag förstår inte vad du menar med “kommentatorernas svar” dock?
      Älskar liknelsen med zombiesar 🙂
      Det har inte med att göra att jag inte vågar kalla det LCHF. Jag vill det. Men när det går ifrån mina principer om artegen kost så kan jag inte hjälpa att fundera på att gå ifrån bokstäverna.
      Precis så du beskrev det är ju så jag också jobbar utefter 🙂

  9. Förstår dej men, jag äter LCHF sedan 5 år och har inga besvär av min diabetes längre. Är medicinfri och har tappat 27 kilo. Vill bara säga att jag äter inga större mängder av ”fett”. Steker i smör och har lite olja i dressing till min sallad.De som vräker i sej med fettkaffe och annat har inte förstått. Jag äter naturlig fet mat utan tillsatser och mår prima….

    • Tack Eva för att du är ytterligare ett exempel på att man kan må bättre från sjukdom om man äter balanserat. En del behöver vara extrema men på det stora hela så räcker det att äta som du med blodsockerkurvan i skick osv.

  10. Hej Michaela! Du har så många bra synpunkter och det är mycket bra att du delar med dig av dem. Ja vem ska man tro på när det gäller mat? Lyssnar man på en förespråkare för LCHF låter ju det helt rätt, Paleo låter ju lika rätt när man lyssnar på någon som förespråkar detta, o.s.v Till och med Paulo Roberto kan låta övertygande, och man går ifrån TV:n med en klump i magen.- GÖR JAG RÄTT?! Eftersom fler och fler gör som du, alltså vågar säga ifrån, vågar låta oss börja fundera själv så hittar jag nu mer och mer MITT sätt att leva. Detta sättet bygger på träning minst tre dagar i veckan och ett sunt sätt att äta, nämligen äta när jag är hungrig och inte vara livrädd för att äta ett kallt, fräscht gott äpple till mellanmål. Detta äpple gör nu att jag håller mig fint till kvällsmaten som innehåller bra mat med lite tillsatser. Jag undviker att ösa i mig kolhydrater men är jag sugen på ett knäckbröd med en ostbit till kaffet på morgonen så äter jag det. Ägg, kött, fisk och grönsaker är stummen och då är morötter medräknade eftersom jag tycker att det är SÅÅÅÅ gott. Ett tag trodde jag att jag blev överviktig av morötter och frukt……Stå på dig i dina åsikter som får DIG att må bra. Kan berätta att jag börja nu se små muskler titta fram på mina överarmar en mage som är betydligt mindre och jag mår bra och har inte längre kramper i vaderna. Men kolhydrater i form av mjöl och socker gör mig INTE lycklig, det vet jag därför undviker jag det. Att överäta fett gör mig inte lycklig och inte min kropp heller, men gör det någon annan lycklig så är väl den kroppen skapt så! MER AV DIG MICHAELA. Jag vill ha mer träningstips, MER TRÄNING OCH MOTION i din blogg, om jag får önska. KRAM:

    • Men vad glad jag blir att läsa att du är på god väg att hitta din väg ❤️ sätt inga förbud! Låt det inte bli fanatiskt utan gör det som är rätt för dig oavsett om någon annan tycker att ett äpple exv är galet. De vet inte hur din kropp funkar.
      Socker och gluten tummar jag sällan på men man måste leva och även jag är mänsklig 🙂 överdosera fett och ta bort grönsaker, no way 🙂
      Mer träning och motion kommer 🙂 något speciellt du tänkt på? Kram

      • Styrketräning i alla former, både med maskiner och lösa vikter. Tränar du någon gång med hjälp av medicinbollar och andra hjälpmedel. Motionsträning gärna intervaller på löpband men även i det fria. Allt med andra ord…….Tack för ditt svar, du gjorde mig glad.

Leave a Reply

