Tävlingsmänniska?

Otillräcklig.
Jag har alltid haft den där känslan av att aldrig vara bra nog och detta har lett till att jag tävlar med mig själv. Jag hade förr nästan tvångstankar om att förbättra mig själv hela tiden för att på något sätt få bekräftelse av mig själv sen hur bra jag var.
Men den bekräftelsen kom ju aldrig för jag var ju aldrig nöjd.

Nu. Idag. Kan jag säga att jag med några år på nacken släppt tvångstankarna och vänt det till att motivera mig istället.

20140515-074340.jpg
Jag tävlar fortfarande bara med mig själv. Det är helt irrelevant hur mycket någon annan lyfter eller utvecklas. Visst jag gläds med dem, oavsett tyngd och framsteg. Och visst kan jag snegla på någon som lyfter dubbelt så mycket som mig men jag använder det som sporre, att jag ska pressa mig själv istället för att bli avundsjuk.

När jag la om min träning till mer styrketräning så gnällde jag till min sambo, “bara stången!!! Inga vikter, jag är såååå klen!!! Buuuhuuuu jadajada snark!!” “Jag kommer aaaaaaldrig bli stark!!!!”
Eftersom det är min karl som har tålamodet i det här förhållandet så förklarade han på lugnaste sätt att jag skulle känna mig så nöjd när jag kunde lägga på vikter men också att det är bättre att börja lugnt så jag gör rätt, får tekniken rätt (den är a och o).
Så rätt han har min karl!

Igår tog jag 50kg i benböj, 60kg i marklyft och 120kg i benpress (alltså min dubbla vikt plus 4kg) och jag kände mig så jädra nöjd efteråt! Inte för att jag var “duktig” utan för att jag orkade och har utvecklats.

20140515-082349.jpg

Det är ju samma med viktminskning.
DET ÄR JÄTTEVIKTIGT ATT BARA JÄMFÖRA MED SIG SJÄLV!!!!
Surfa nätet för inspiration, ja visst, men skapa dig inte stressmoment, ångest eller tvångstankar genom att jämföra dig!

Kommer du ihåg när jag skrev att vi är alla olika modeller av en produkt med olika hårddisk och mjukvara? Annars kan du läsa det här!

Leave a Reply

