Var ligger din fokus?

Fokus. Målbild. Delmål. Belöning.

När man lägger om kosten till LCHF/paleo/arteget/glutenfritt osv så har man tagit ett steg.
Man har gjort ett val och man har ett mål i sikte. Om det så är för en bättre hälsa, viktminskning, sjukdom osv är väldigt individuellt. Jag kommer vinkla mig lite mer åt viktminskning den kommande tiden för att sedan gå in på inflammatoriska fördelar med vår kost. Hoppas ni hänger med?

Men vad som är gemensamt hos alla är att vi har valt och vi har således ett mål. Oavsett om det är -30kg, -20kg, -10kg, viktuppgång, lindrad värk, diabetes, fibro, IBS, PCOS, bråkande mage, hormoner osv. Alla har vi något sätt ändå ett mål. En målbild.

Fokus. För att behålla fokus behöver man ibland delmål. Speciellt under en viktminskningsresa. Äter man för hälsa, sjukdom osv så brukar nästa steg till större delen handla om hur man lär känna sin kropp, vad man klarar av och hur man gör det här långsiktigt. Som viktminskare så upptäcker man samma saker och reflekterar över samma men en sak som skiljer är det där med tålamod, att man vill gå ner i vikt snabbt. Därför är det viktigt att här även sätta upp delmål. Att man bryter ner sitt ultimata mål i små delar och belönar sig själv på vägen. INTE belöning som i att ÄTA. Utan genom att göra något för dig själv. Allt blir så mycket lättare när man har ett mål som inte är milslångt bort.

20140503-133235.jpg
Mitt stora mål från början var -25kg.
Jag hade ärligt inte hälsan i åtanke i början utan till större delen bara vikt, vikt, vikt cirkulerade i min skalle. Tyvärr. Men ganska snart. Så såg och kände jag alla hälsofördelar. Jag började dessutom träna och blev än mer peppad var gång jag kände att jag orkade mer och mer.
Mitt stora mål på -25 fanns givetvis fortfarande kvar och jag hade som mål att nå det på min sons 1 års dag. Galet jag vet det idag. Men på något sätt lyckades jag. Jag la om min fokus. Min fokus som från början bara handlade om förlorade kilon och att bli “smal”.

Min fokus ändrades till att må mitt bästa jag och vara den bästa mamma jag kan medan jag gör denna “resa”. Det var FÖRST när jag släppte denna evinnerliga fokus på minus som jag började tappa ordentligt i vikt! När jag släppte fokus på mat och bara åt avslappnat, för hälsa och välmående med viktminskning som bonus. Jag vet att det inte fungerar för alla, alla har vi olika historia och olika kroppar men ett avslappnat ätbeteende är något jag önskar er alla.

Ofta när man viktminskar så börjar man intressera sig för träning, inte alltid och med den här kosten kan man gå ner i vikt ändå, men jag tycker att man bör röra på sig, lite var dag.
Jag var världens soffpotatis innan jag denna gång började träna. Som yngre var jag väldigt aktiv då jag hade hästar, tränade och slet i stallet flera timmar var dag. Sen blev jag lat.

20140503-134838.jpg
Ett foto från mina första gånger på gymmet, inte en muskel i sikte men jag var så jävla nöjd att jag hade tagit mig dit. Att jag själv började känna skillnad i min kropp.

Många av er viktminskare är rädda för att tappa kontrollen, vad gör jag när jag är färdig?
Jag var också rädd. Rädd att tappa fotfästet. Men sen jag började äta för hälsa och dessutom så för mig, så blev träningen min fristad, min avslappning och var jag idag lägger mina mål.

20140503-135127.jpg
Jag tycker inte om att träna utan mål. Jag måste ha något som är en morot för mig. Jag är som en död slapp fisk om jag inte har något att ta mig mot. Vare sig det är för att optimera i min träning. Att testa nya metoder. Mer kh. Mindre kh. Mer mejerier. Mindre mejerier.
Jag älskar att tävla mot mig själv och gör det mest hela tiden. Nu. Med åren så har jag släppt det lite och låter det sporra mig istället. Förr kunde jag ge mig själv absurda tvångstankar av att vara på detta sätt.

Ska jag ut och springa så måste jag ha ett mål. Ett slut. Inte själva rundan utan mer att jag har som mål att förbättra min kondition. När jag styrketränar så har jag som mål att långsiktigt bli stark och just nu har jag lagt fokus på mina armar. Då det är något jag haft många hjärnspöken över.

Var du lägger din fokus är bara du som vet. Men var inte rädd när du ser att du närmar dig ditt mål. Antingen är du som jag, du behöver fler mål, andra utmaningar. Eller. Eller så är du helt enkelt en sån människa som kan slappna av och fira din seger, luta dig tillbaka och säga “jag är så jävla grym, jag gjorde det”.

Oavsett så måste du se till hur du är som person. Vad du har för mål, inte vad andra tycker du ska ha som mål och heller inte hur andra tycker du ska ta dig dit, det är du som bestämmer och känner dig själv allra bäst!

Var ligger din fokus?

Leave a Reply

