Stress-relief

Jag har haft nästan som ett tryck över bröstkorgen det sista. Och det har bara blivit värre och värre och i fredags var det nog som allra värst. Det liksom bara brast på vägen hem.

Men nu har det vänt och på något vis så är det en sån himla lättnad att det känns som jag kan andas igen.

Som ni vet så gillar jag ju mitt jobb, att fått hjälpa till att starta upp O’Learys i Falköping har varit häftigt och lärorikt. Så det är inte det som varit problemet. Det är de hiskeliga tiderna man jobbar inom restaurang/nattklubb bla.

Jag var mycket väl medveten om detta när jag hoppade på “tåget” eftersom jag rört mig i branschen i över 12 år och nu åtta månader senare så känner jag mig färdig. Det fungerar inte riktigt med två så små barn hemma. Jag jobbar sent även vardagar och går upp tidigt med barnen morgonen efter. Visserligen ledig mitt i veckan men det kompenserar ändå inte mitt dåliga mammasamvete. Att jag inte räcker till. Att jag inte kan hjälpa till att natta barnen varje kväll. Att inte läsa sagor, pussa och krama dem godnatt. Att inte hämta från föris och fråga hur dagen varit.
Jag jobbar hela helger och vissa helger har jag knappt träffat familjen från fredag morgon till söndag lunch.
Vissa helger är jag bara hemma och vänder för lite sömn si så där 4-5h innan jag är tillbaka på jobbet igen för ett pass på kanske 15-17h.
Och det här tillsammans med en del annat har fått mig att inse hur det tär på mig, på familjen.

Det som jag en gång tyckte var riktigt roligt har liksom blivit ett stressmoment. Så vill jag inte ha det.

20140502-191503.jpg
Under tiden som jag och Anna nu jobbat med vår bok och mycket stresshantering så har jag först kommit till insikten HUR mycket det stressat mig.

Så. Jag insåg att jag måste finna en lösning. Innan jag ens fick chansen att tänka riktigt så långt så dök den upp, en lösning. Rätt framför näsan på mig och allt har gått väldigt fort.

Jag byter jobb. Från väldigt flexibla arbetstider så byter jag nu snart till ett riktigt bra “kontorsjobb” måndag till fredag.

Det var inte förrän jag tackade ja till jobbet och sedan sa upp mig som jag insåg hur den mesta stressen bara rann av mig. Som jag skrev härom dagen: Man saknar inget man inte visste man kunde ha.

Visst. Det finns nackdelar med ett “vanligt” jobb också. Barnen får vara lite mer på föris och jag kommer pendla lite längre. Men som tur är så gillar barnen föris och jag har inga problem att pendla (mina bästa blogginlägg och idéer får jag när jag kör bil) och jag kommer dessutom arbeta tillsammans med en av mina bästa vänninor och jag tror jag smäller av när jag skriver det, men jag kommer framöver att ha lediga helger.
Och skulle jag sakna O’Learys för mycket så får jag komma och gästjobba då och då 🙂
Så win win?

12 thoughts on “Stress-relief

  1. Stress-tryck över bröstet är inget att leka med, har känt av det också. Usch! Skönt att du funnit en lösning på det, och lycka till med nya jobbet!! 🙂

  2. Grattis tjejen! Så skönt för dig och familjen. Jag gjorde mitt 1:a pass idag på nya jobbet. Känns roligt och intressant! Lycka till på ditt nya ♥

      • Känns riktigt bra 🙂 Vill vara “bara” där, men vi får se. Det är fler utmaningar i samma påse 😉 Tror det blir super bra för dig och familjen ❤ Kram

  3. Grattis till nya jobbet 🙂 när man blir så pass stressad över sin situation så är det verkligen dags att tänka över alltihop, och jag tror du gör helt rätt. Du ska ju inte behöva gå med dåligt samvete pga jobbet, och är dessutom arbetstiderna olidliga så är det inte mycket att orda om – dags att gå vidare.

  4. Jag förstår dig absolut. Man har en syssla/jobb/studier man trivs med, men att bara få se barnen en ytterst kort tid per dag tär på en. Och alla de skuldskänslorna man drar på sig därefter om “vilken dålig mamma man är”. Oftast märker man det först efteråt, och då inser man hur dåligt man mådde pga av den stress man undermedvetet belastat sig med. Upplevde densamma för några månader sedan bara och blev så förvånad när som du uttryckte det “stressen bara rann av”.

  5. Grattis! Låter helt klart som att du gjort ett bra val. Man måste tänka på sig själv, hälsan, familjen och vad som är bäst för en själv och ens situation just nu.

Leave a Reply

