Bulletproof MCT-olja (BOO)

Många av oss “fungerar” inte utan kaffe. Jag är en av dem. Eller. Jag är inbillad att tro att jag är en av dem. Jag funderar ibland om det är ett stört beteende, ett beroende, som skapat den där kärleken som finns mellan mig och den svarta, varma, väldoftande dryck.

Jag dricker alldeles för mycket kaffe. Way too much. Enligt vissa studier kommer jag inte få alzheimers och bli superskinny på kuppen medan andra säger att jag kommer dö en för tidig död med en sönderstressad sjuk kropp. Nåväl.

Det finns många olika varianter av kaffedrickare, olika vad man föredrar att ha i och varför man dricker.
Jag dricker mitt svart.
Nån gång för många många år sedan lärde min mormors mor “Gamla”, som jag kallade henne, som egentligen hette Svea, att dricka kaffe på fat med sockerbit. Vackra fat fyllda med säkert lika delar kaffe som grädde och en kokkaffedoft som jag än i dag kan sakna. Där och då började min “kafferesa”. För vem gillar inte sött gräddigt kaffe?

Rakt på sak. Jag dricker kaffe för att det är gott. För att jag vill åt den lilla (som knappt existerar pga överanvändning) kick och för att det blivit en vana. Jag dricker numer mitt kaffe svart. Helst ganska starkt.
20140501-073635.jpg
Helst Zoega. Och variation.

Rakt på sak.
Jag har riktigt svårt för “fettkaffe”. “Fettkaffe” kan vara kaffe med smör, kaffe med kokosolja eller båda delar. Jag tycker rent av att det är jobbigt att dricka. Så jag gör inte det. Även kallat MBC (Magic Bullet Coffee).

MEN kokosoljans korta fettsyror
är något jag vill ta till mig och jag äter ju inte heller kokosolja med sked. Utan steker bara i det.
Tills härom dagen. När jag fick hem en koncentrerad MCT-olja från Succeeder.
20140501-074854.jpg
Som ni vet (ni som läst ett tag) så har jag ju sett till att min älskade Mormor tar kokosolja i sitt morgonkaffe och både hon och jag tycker oss märka lite skillnad i pigghet, klarhet och just Laurinsyran i kokosoljan har såna fördelar.

Men för att få i sig 1 msk MCT-olja (alltså den renare utvunna formen) så behöver man äta ca 6-7msk kokosolja. För att få alla fördelar för kroppen är det alltså bra att kombinera.

BOO från Succeeder funkade till min förvåning riktigt bra i kaffet. Jag skakade mitt. Ca 2dl kaffe och ca 1tsk BOO. Ett superstort plus att det inte blev flôtigt eller liksom som en fetthinna på kaffet, avskyr det. Ja, jag är för lat för att stavmixa. Det ska va enkelt och inte låta för mkt på morgonen. Energin i går var högre än vanligt, trots dålig sömn. Idag vaknade jag pigg som tusan redan innan klockan slagit 06.00.

20140501-075906.jpg
MCT finns också bla i bröstmjölk, absorberas och förbränns snabbare i kroppen vilket leder till ett snabbare bränsle för organ och muskler och ger mer energi. Kortfattat så bildas Ketoner. Ketoner och glukos är de två ämnen som kan användas som energi i hjärnan.

Ketoner, ketos eller fettdrift leder dessutom till ett jämnare blodsocker, en lägre insulinproduktion och det här är tex till stor fördel för exv diabetiker, både 1:or och 2:or.

Glukosdrift, kolhydratsdrift, ger svajande blodsocker, högre insulinproduktion och är alltså inte till fördel för någon egentligen.

Men just det här tycker jag är helt fantastiskt!
“Ketogen kost är en fettrik lågkolhydratdiet som ursprungligen utvecklades för behandling av barn med epilepsi som inte svarade på konventionell läkemedels behandling.” – Huttenlocher PR, Wilbourn AJ, Signore JM. Medium-chain triglycerides as a therapy for intractable childhood epilepsy. Neurology. 1971.

Citat lånat här!
Och oljan kan ni handla här!

Just det här med ketogenkost som “medicin” kan ni bla läsa mer om i Anna Halléns bok Energibarn.
Eller om ni är intresserade av Ketogenkost och diabetes så finns den här underbart braiga bloggen

2 thoughts on “Bulletproof MCT-olja (BOO)

  1. Jag drack alltid kaffet svart förut men om jag dricker kaffe på tom mage vill jag gärna ha en skvätt grädde i. Nu har jag blivit förtjust i äggmjölk och häller i en skvätt i stället för grädde Då blir det ju lite som MBC fast en väldigt liten mängd och ger kaffet en god gräddig smak tycker jag. Så nu vill jag gärna ha äggmjölk i hela tiden 🙂

Leave a Reply

