En liten skola om att äta ute

Restaurang.
Jag får många mail av er att ni tycker det är jobbigt att äta på restaurang. Speciellt ni som är i början av er viktresa.
I lördags så passade jag och mannen min på att äta på en av våra favoritrestauranger. Glädje i Skövde.

Scanna menyn. Det är lättare att äta två rätters om du äter förrätt/varmrätt än varmrätt/efterrätt.
Vi börjar med förrätt.
Just den här restaurangen har åtskilliga alternativ för den som inte äter gluten eller socker.
Antipasto, sallader, soppa, charkuteri-tallrik med mera.
Jag valde mellan en vit sparrissoppa med murklor/ oxfilé och krutongtoppad eller en rostad röd morot med saltade mandlar och brie.
Jag är säkert en ganska jobbig gäst eftersom jag vet att det mesta är möjligt och även att servitriserna ska ha stenkoll på innehåll osv. Så jag frågade givetvis först om moroten var sötad och den var honungsrostad. Sedan frågade jag vilken hon rekommenderade och det var sparrissoppan, så jag valde den men beställde utan krutonger.

20140422-094410.jpg
Hon hade rätt. Den soppan var “to die for”….. Jag kunde ha slickat tallriken! Så där kliniskt som man bara gör när något verkligen är munporr. För varenda smaklök.

Till varmrätt fanns många alternativ. Man kan aldrig gå fel med en köttbit, bea/smaksatt smör och varma grönsaker eller sallad. Vart ni än går.
Men jag har en liten kärlek till lamm.
Så jag valde lamm, på en bädd av kronärtskocka och med ramslök. Serverades med vitlökssky, sötad med lite honung. Jag valde bort rostad rosmarinpotatis och fick en parmesansallad till istället.

20140422-094857.jpg
Underbara smaker och just ramslök tillsammans med kronärtskocka var gudomligt. Tyvärr var mitt lamm väldigt senigt för att vara filé men man kan inte få allt 🙂

När ni är ute och äter. Fråga er servitris/servitör. De ska ha koll. Både på gluten, margariner och allergier. Har de inte koll så ska de villigt gå och fråga vad köket rekommenderar.
Av erfarenhet, ja jag jobbar ju i branschen, så är det smart att dubbelkolla så att smaksatta smör osv verkligen är smör och inte margariner. Många kök använder margarin eftersom det är lättare att arbeta med, tyvärr. Andra kök blandar olja och smör för bäst konsistens.
Även bearnaise är bra att kolla om den är smör, olja eller margarinbas-baserad. Men det beror ju helt på hur ni ser på sånt.
Att äta margarin kan vara förödande för någon som viktminskar och som har svårt med mättnad osv.
Är ni osäkra på andra såser, fråga.
Ni ska inte känna er besvärliga, krångliga eller som “dumma” utan ni är där för att äta, få en trevlig upplevelse och kunna gå därifrån och vara nöjda. Det är vad en bra restaurang ska sträva efter att ge er.

De är där för att ge er en härlig upplevelse.

Så. Nu kan ni sluta läsa om ni bara vill se hur jag äter när jag sköter maten (ler lite).
Vi är så sällan ute och äter, blir så med småbarn hemma (tack fina svärmor för barnvakten).

Även om jag tog soppan utan krutonger så slank en bit hembakt lantbröd ner…. Och efteråt så gjorde vi ett depåstopp på Max (!!!) haha och köpte varsin lyxshake choklad. Inte nyttigt någonstans och ursäkta språket, men förbannat gott ibland.

Just det…. Till maten blev det en red peach cider. Omnomnom.

20140422-095721.jpg
Och jag glömmer fortfarande av hur jag påverkas av att äta gluten. Socker är inte så farligt, jag blir lite svullen nån dag men inget mer och jag triggas inte direkt heller att frossa dagarna efter (jag har tur jag vet). Men gluten, allra främst i form av bröd och pasta.
Helt galet men jag vaknade krampandes med en hiskelig magknip på söndagsmorgonen. Att jag aldrig lär mig. Känns verkligen som en helvetes PMS och det är ju inget man vill ha mer än man måste…..

Tycker du det är svårt att äta ute?

Leave a Reply

