Påskafton

Spänning. Jag väntar på att pappan i huset ska vakna så att vi kan ha äggjakt med barnen. En lång väntan eftersom sonen min bestämde sig för att kliva upp klarvaken redan vid 04. Puh.

Jag. Älskar. Påsk.
I fjol hade vi pajbuffé här hemma, enkelt och alla kan äta.

20140419-084140.jpg
Huset var pyntat med hemmagjort pyssel.

20140419-084310.jpg
Och tulpaner blommade här och där.

20140419-084528.jpg
I år har jag inte hunnit, suck. Men äggjakt ska barnen såklart få och påskutklädnad om barnen vill. Senare idag blir det fika här hemma med de i familjen som är hemma.

Nästa år. Nästa år ska jag bannemig ställa till med påskbuffé, sån där som älskade mormor alltid bjöd på.
Jag vet. Jag sätter ganska höga krav på mig själv ibland. Men just påsk är verkligen förknippad med mina bästa barndomsminnen. Mormor som bakade och hela lägenheten fylldes av ljuvliga dofter. Cykelturen med morfar till stallet. Höstrån i håret och hästdoft på händerna. Vår i luften och bara kärlek.

Och jag vill så gärna dela med mig av dem känslorna till barnen. Varenda högtid.

Hur firar ni påsk?

2 thoughts on “Påskafton

  1. Vilka fina bilder. Pajen såg ju ruggigt smarrig ut. Jag gillar nog påsken mer än andra högtider för det är mer färg och positivitet, om man bortser från den ursprungliga innebörden 😉 Men eftersom jag jobbar kontinuerligt 3-skift, utan helguppehåll, så spenderar jag hela påskhelgen på jobbet. Bra betalt, men inte lika roligt. Ät ett extra ägg för mig med 😀

Leave a Reply

