LCHF vs PALEO

Ni är många som undrar vad som skiljer sig och vad för riktlinjer man bör hålla sig till. Så. Jag kommer nedan visa er två listor med riktlinjer.
Den stora skillnaden är att LCHF innehåller mejerier och paleo innehåller frukt.
Båda är beroende på hur man äter dem kategorier i artegen föda. Dock kan jag tycka att paleo är en form av renare mat. Båda är glutenfria och till större delen sockerfria. Paleo innehåller ju en del frukt och således även en del fruktos. Men LCHF för många innebär en hel del sötningsmedel. Alla sötningsmedel som finns nu används för en del fritt inom LCHF-bak, LCHF-desserter och godis m.m och man tror att de är okej. Ett bra substitut.
Så man borde kanske väga för och nackdelar.

Jag personligen undviker sötningsmedel. Sötar med bär, frukt och honung om jag nu för en gång skull sötar. Ska jag unna mig något, vilket händer, senast igår faktiskt, för att det är förbannat gott. Så blir det oftast något med vanligt socker i.
Jag vet vad som fysiologiskt händer i kroppen av både socker och sötningsmedel. Men jag väljer ändå socker. Varför tror du?

Först. Jag har aldrig haft ett sockerberoende. Jag har inte den problematiken i min hjärna. Bestämmer jag mig för en bit så är det bra där. Mejerier däremot och gluten, jag tappar lätt kontrollen.
För det andra så frisläpps insulin vid sött på tungan. Signaler till hjärnan. Äter jag socker så får jag en höjd blodsockerkurva som insulin vet vad den ska göra med. Vid sötningsmedel, sött på tungan, signaler, insulin frisläpps men har inget höjt blodsocker att jobba mot. Nu är inget bra av dem och man måste själv kunna välja vilket man vill och klarar av utan att dömmas.
Viktminskar du, då får du helt enkelt överväga om du har “råd” att äta något av det eller om det helt enkelt är bättre att avstå.

PALEO
Avokado
Bladgrönsaker
Bär
Frukt
Fisk
Grönsaker (ovanjord)
Kaffe
Kokosgrädde
Kokosmjölk
Kokosolja
Kyckling
Kött (fläsk & nöt)
Lök
Mandlar
Nötter
Olivolja
Pumpa
Rapsolja
Riven kokos
Squash
Sötpotatis
Te
Ägg

LCHF
Avokado
Bladgrönsaker
Bär
Grönsaker (ovanjord)
Kaffe
Kokosgrädde
Kokosmjölk
Kokosolja
Kvarg (lätt 0,1gr fett)
Kyckling
Kött (fläsk & nöt)
Lök
Mandlar
Mejerier
Nötter
Ost
Olivolja
Rapsolja
Riven kokos
Rotfrukt (liberal)
Smör
Squash
Te
Ägg

One thought on “LCHF vs PALEO

Leave a Reply

