Andrahandstress

Stress. Andrahandstress. Gårdagens tid för mig i sociala medier gick till att vara arg. Jag var arg för att mitt instagramkonto blev anmält för att jag visade bilden i nedan inlägg på att mina barn äter mat. Jag blev arg för att jag påstods driva en sekt. Jag blev ruskigt arg när jag blev kallad en dålig mamma. Och än argare blev jag när jag fick reda på att hen hade försökt anmäla även mitt blogginlägg. Men eftersom jag bloggar för mig själv så är det ju jag som bestämmer och det drabbade ingen mer än förlorad tid för denne som bemödade sig anmäla. Och att jag för första gången som bloggare/instagrammare blev ruskigt arg. Jag fick stanna bilen på väg till ICA i måndags så arg blev jag. Och det är jag inte stolt över. Att jag lät något frustrera mig så mycket.

Med det sagt.

20140409-073541.jpg
Illustratör Anna Larsson
Ni har sett bilden förr. En illustration av mig mitt i vardagen.

Jag vill börja med att tacka för allt stöd ni gav mig igår! Ni är fantastiska!
Ni som hängt med här ett tag vet att det är okej, mer än okej att ha olika åsikter på mina sociala medier, men att smutskasta och skriva fula, kränkande och rent av mobbningskommentarer, det är inte okej. Därför satte jag ner foten redan i måndags. Noll tolerans.

Nu vill jag be er om ursäkt.
Jag vill be er om ursäkt för att ni andrahandsstressades av mitt flöde.
Jag såg frustrationen hos många av er och en del gick in med näbbar och klor, tro mig jag uppskattar er alla. Men det är inte meningen att ni ska känna så på mina sidor. Det ska vara en lugn behaglig miljö att vara i.

När man andrahandstressar så tar man på sig någon annans problem, man låter sig bli arg, frustrerad och våra stresshormoner går igång. Kortisol som är långsiktigt och Adrenalin tillsammans med Noradrenalin som är kortsiktiga.
Pulsen går upp och man hamnar i ett “flykt/försvara-tillstånd”.
Det här gäller många situationer som jag och Anna går in djupt på i vårt bokprojekt.

Jag tycker att vi har tillräckligt med stressmoment i vår vardag och därför ber jag om ursäkt för att många av er hamnade mitt i smeten även om ni valt det själva.
Jag vet bättre än att bli så upprörd av just såna här situationer men ibland så är inte förnuft och känsla samma sak.

All kärlek, Mickan

4 thoughts on “Andrahandstress

  1. Du är en stark person, och jag såg inget som skulle tyda på att du skulle vara en dålig mamma på något sätt. Allas bägare rinner över nån gång, inget att be om ursäkt för. Sen tycker jag det är näst intill komiskt att hen anmälde din blogg, till dig *asg*

    • Tack Vännen! 🙂 idag kan jag se det komiska i det hela.
      Jag blev så förvånad när jag fick anmälan på bloggen, så jag hade styrelsemöte med mig själv och kanske var något partiskt, men den fick ligga kvar uppe 😝

  2. Alltså shit vad arg och aggressiv du verkar vara. Chilla lite. För ett tag sen handlade det om att personer reste sig och gick när ditt barn kräktes på en restaurang, nu är det detta. Du skall kanske tänka på hur du framhäver dig i din blogg?

Leave a Reply

