Det här med barn.

20140408-083416.jpg

En frukostbild.
Jag postade en på instagram igår och himmel det blev värsta livet.

Vad otroligt laddat det är med barn och mat. Jag brukar hålla mig utanför det här. Men nu blev jag rosenrasande igår då jag klassades som en “typisk sekt-medlem”, som skadar mina barn.

Mina små får numer välja och plocka ihop själva till frukost och det funkar så bra istället för att jag lägger upp åt dem.

Jag får ofta frågan: äter dina barn LCHF?
Jag brukar svara, nej de äter MAT.
Och just det här verkar göra många förbannade. Varför?!

Varför ska jag sätta en stämpel på deras kost? I min värld äter de så bra mat jag kan ge dem.
Visst, det slinker ner “skit” och allt kan man heller inte styra, man måste dessutom få vardagen att fungera.
Är man en sämre mamma för det? Absolut inte.
Man måste som förälder hela tiden försvara sig, hur man uppfostrar, vad för mat man serverar, hur sträng man är, hur man klär dem m.m Jag hoppas och tror att alla föräldrar gör sitt bästa och barnen är det finaste vi har.

Jag får många frågor om varför jag inte sätter stämpel på barnens mat. Varför ska jag det? Bara för att jag är kostrådgivare inom lågkolhydratkost med naturliga fetter? I min värld får mina barn kort och gott bra MAT, precis som jag. Måste vi alltid dela in i fack?

Här hemma serveras fullfeta produkter, frukt och grönt finns tillgängligt. Kött/fisk i olika former och visst, skjut mig men det finns även nån påse snabbköttbullar i frysen, något paket pasta i skåpet och lite bröd.

Så är det. Jag äter och lagar så ren mat jag kan, oftast. Jag lagar glutenfri och sockerfri mat, oftast.

Jag vet vad både socker och gluten gör med våra kroppsfunktioner.
Men jag vet också att förbud bådar sällan gott, begränsningar ja, men därför får mina barn välja själva och oftast väljer de pålägg och ägg framför bröd. Här serveras ingen läsk eller saft. Det är vatten, bubbelvatten, gammaldags mjölk och kanske nån fruktjuice på helgen.

Varför är det så himla laddat? Och oftast är det de som inte har barn som gormar mest.

Man gör så gott man kan med de förutsättningar och kunskap man har. Jag gör det iallafall och jag tänker inte ha dåligt samvete för det.

11 thoughts on “Det här med barn.

  1. Men det är väl toppenbra. Jag försöker också ge mina barn bra mat, mina var dock lite för gamla då jag la om min egen kost så de är väldigt negativa till alla förändringar så jag förändrar där jag kan, dvs jag lagar bra mat med så lite tillsatser som möjligt, med fullfeta produkter, har alltid grönsaker till varje måltid, lyckats få några att gilla smoothies till frukost, godis, läsk och chips finns fredag/lördag men faktist så äter de inte så mycket (har insett att det var nog jag som tryckte i mig nästan hela godisskålen själv förut). Till vardags dricker de fet mjölk, vatten eller bubbelvatten. Små steg i rätt riktning.

  2. Samma sak hemma, Jack får välja vad han vill ha och oftast hänger han över min tallrik och vill hellre ha ex mitt blomkål/broccolimos. Ost och skinka är godare än smörgåsen och tallriken på bilden skulle han gärna mumsa i sig! Tycker det känns bra och laga ordentlig mat på feta produkter, och det blir ju då mkt godare än med mellan-och lightprodukter och all annan skit.

    • Eller hur! Mina väljer i stort sett samma, inte alltid men oftast 🙂 känns bra att ge dem ansvaret att välja lite och hoppas att det ger dem kunskap i framtiden. Fullfet tummar jag aldrig på, inte till nån av oss 🙂 kram

  3. Hur många menande “du är en hemsk mamma”-blickar har man inte fått på kalas när man inte låter barnen äta massa tårta, godis, kakor och dricka läsk?! De människorna tycker så synd om min 1,5 åring när hon inte får mer än två tuggor av tårtan som består av 80% socker…. Dels gör jag inte barnen någon tjänst genom att ge dem nåt som gör dem sjuka, dels brukar jag säga väldigt rakt och ganska argt att det är inte de som ska lägga mina barn sen när vi kommer hem. Men JAG vet vad jag gör för mina barn och vilka konsekvenser som vi slipper i framtiden tack vare de bra valen vi gör nu! Vi står på oss och hoppas att det blir våra barn som styr världen sen och kan fatta fantastiska beslut för resten mänskligheten! Kram

    • Jag hymlar inte om att är det kalas så får mina självklart äta av fikat som bjuds. Jag hymlar heller inte om att de ibland får köpeköttbullar eller vid kris en pyttipanna ur frysen. Men jag försöker precis som du. 🙂 sen begränsar jag intaget. 1 kaka och inte 10. Det märks så tydligt när de fått i sig för mkt och inte bara att man själv ska lägga dem, det är ju inte bra för dem, ingen ro och blodsocker i berg å dalbanor. Kramar du är fantastisk!

  4. Du er fantastisk, stå på!
    Kan jeg spørre om hvilke mat du ga dem da de begynte å spise? Spiste de grøt? Lagde du selv eller kjøpte du?

  5. Ja man fattar inte hur det kan vara provocerande med en bild på fräsch och riktig mat! Hur kan någon uppfatta det som störande att man ger sina barn näringsrik kost?Jag borde lägga upp bild på vad min brorsdotter äter till mellanmål den dagen i veckan som hon äter hos sin farmor. Hennes favorit är en tallrik med oliver, groddar, surkål, gurka och grynost 🙂 Och när hon äter frukost där vill hon helst ha ungefär samma sak plus ett halvt kokt ägg. Men hon har nog ovanliga smaklökar också för en 6-åring 🙂

  6. Klart du ska ge barnen vad du anser är bra mat. Undrar om det blir samma disskussioner om man häver i sina ungar frosties toppad med nån sockerbaserad sylt 😉
    Mina vilingar 5 och 6 år skulle gärna äta det där till frukost, oftast så blir det ägg till den ene och gröt till den som inte äter ägg. På helger kesoplättar eller dyl.

    • Det är ju tyvärr så inarbetat och “okej” att ge frosties och oboy och mackor att när man tar bort brödet och ger dem det göttigaste så blir det ramaskri. Kram

  7. Tycker det är bra att du ger dina barn riktig mat som dom håller sig mätt på. Är så trött på att se hur folk proppar i sina barn med dålig mat och massa socker.

Leave a Reply

