En liten kalori

“Nej nej det där kan jag inte äta, för mycket kalorier”

“Hur många kalorier är det i det där?”

“Om jag äter 300kcal till frukost, 600kcal till lunch och 600kcal till kvällsmat så hamnar jag på en total av 1500kcal, så länge det är lågt kcal så kan jag äta vad som helst”

En kalori. En kalori är ett värde som inte är logiskt.

Får ni ihop hur det funkar med vår kropp? Vi må vara som en liten nedbrytarmaskin som omvandlar intag till energi. Men kan vi hetta upp intag på samma sätt inne kroppen?

Ser du hur dumt det låter?

Jag säger inte att det låter helt logiskt att fett bränner fett heller eller att överskott av kalcium ger kalciumbrist låter som en helt naturlig förklaring i era öron.

20140329-115338.jpg
Jag sitter här i soffan med en kopp kaffe efter gårdagens 17timmar på jobbet och fasar lite över kommande 12.

Fett som energi är mycket långsammare att bryta ner än en icke fet produkt.
Låt oss ta smör, det vet vi ju är bra för oss. Smör tar alltså längre tid än margarin att brytas ner i kroppen. Margarin säger poff ut i tomma intet.

Slutsatsen av det här?
Kan du tänka logiskt själv?
Smör vet vi är bra för oss. Margarin är inte bra.
Men.
Lägger man in kaloriräkning. Då är smör dåligt och margarin bra!
Hur vill du äta? Bra mat som ger dig energi länge? Eller mindre bra mat du kan äta mer av som gör att du behöver fylla på energiförrådet snart igen?

Ibland. Jag säger inte som regel. Mer som undantag och hjälpmedel. Någon som överäter, oavsett kost, kan behöva lite hjälp att komma på fötter. De räknar lite löst kalorier in och kalorier ut. Det funkar. Vet du varför?
Jo för att de ser hur de ätit fel för dem. Var deras bov ligger. Om det så är överätning av godis, ost eller pasta. Det är liksom inte förbränningen in och ut som funkar, utan att de blir medvetna.

Men kalorier är ju ett värde av hur snabbt något hettas upp?! (Jag är ingen expert). Alltså är det inte kalori in och kalori ut som är nyckeln i deras sätt, utan ett ändrat matbeteende och ett sätt att se var deras bovar finns.

Jag förespråkar att helst inte räkna mat. Att äta mat. Enkelt eller hur?!

Nej. Det är inte lika enkelt för alla. En del behöver riktlinjer och scheman och struktur medan andra klarar lösa linor.

Du som äter LCHF. Det kan bli tokigt att räkna kalorier. Du förstår kontentan av inlägget? Jag använder fiktiva siffror för att få er att tänka till lite i teorin.

1 lax med smörslungad brysselkål och kall majonässås. Du står dig till nästa mål mat, säg 4 timmar.

1 lax med grönsallad och kesella/light yoghurtbaserad sås. Du står dig till nästa mellanmål, säg 2 timmar bort.

Samma mängd mat. Vad säger då ditt sunda förnuft?

Om någon hettar upp ett hus med öppen låga. Hur snabbt brinner det ner? Hur många kalorier blir det?
Förstår ni att det kan bli galet.

4 thoughts on “En liten kalori

  1. Såhär skrev jag på Facebook förra helgen.
    ***
    “En kalori är ett mått på den energi som krävs för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius. Definitionen ger lite olika värden på en kalori beroende på vilken ursprungstemperatur vattnet har. Därför har man med nyare termodynamik omdefinierat en kalori som den mängd energi det krävs för att värma ett gram vatten från 14,5 till 15,5 grader Celsius under ett tryck av en atmosfär.”

    Förklara nu för mig, kort, enkelt och logiskt, vad detta har med den mänskliga kroppen att göra, och hur vi översätter detta i verklig praktik!? 😛

    Jag vet att ni är många smarta här. 😉

    Orimligt säger det mig.

    Bara ett bland flera exempel på hur dum kalorihypotesen är att utgåifrån, och särskilt som det enda mått att mäta efter. 🙂

    *jag kan, om ni är intresserade och vid ett senare tillfälle, ge er exempel på många andra viktiga faktorer att titta på

    (ja men… så är det, ju, bara, det vet väl alla… ) *suck*

    Om ni vill försöka förklara det för mig, kom ihåg orden – kort, enkelt, logiskt och d.e.n m.ä.n.s.k.l.i.g.a k.r.o.p.p.e.n.

    Kom igen nu!

    Bonus-parantes; Det vi i “dagligtal” bemämner som en kalori, är ett felaktigt och slarvigt utryck för en kilo-kalori, alltså i själva verket är 1 kalori 1000 gånger mindre än vad vi egentligen syftar till.
    ***
    Precis som jag misstänkte var den ingen som nappade. Och hade någon lyckats med utmaningen, hade jag blivit mycket förvånad. 🙂

    Anna/@annanke

    • Tack Anna för att du är så klok!
      Det är ju så, det är så förbaskat “inarbetat” det här kaloritänket att folk glömmer av att se på helheten. Hur skiljer sig näring från näring osv och hur tar kroppen upp det.

      Jag tror tyvärr inte att vi kommer få någon större respons på det här eller en logisk förklaring varför det används ganska felaktigt heller.
      Kram

  2. Nu kommer nörden in å tjötar! En kalori är 4,184 joule och motsvarar den energi för att värma ett gram vatten med en grad Celsius (lite slarvigt, det finns fler parametrar som ska räknas med). Dessutom är 1 kalori i dagligt tal kcal alltså 4185 joule. Sorry att ja påpekar, men jag undervisar i termodynamik så ja kan inte låta bli ^^ Men jag håller med dig i övrigt, det är idiotiskt att förenkla människokroppen till den grad att säga kalori in, kalori ut. Det skulle ALDRIG vi ingenjörer göra på bilar när vi beräknar bränsleförbrukning. Men tydligen är människokroppen enklare än en bilmotor… suck! PUSS!

    • Haha vilken tur att det finns “nördar” som kan sånt här 🙂 jag gottar hellre ner mig på cellnivå än i sånt här ja 🙂
      Men vad kul att du undervisar, trodde bara läste. Härdigt!!! Pöss

Leave a Reply

