Varför alltid så hysteriskt?

Det här med Mia Skäringer bland annat.

Varför är det så jädrans laddat?
Det är knappast sista gången något sånt här händer.

Jag har hållit mig utanför ett bra tag nu. Varför är det så att en minoritet, för face it, vi är en minoritet tyvärr, vi som äter glutenfritt och sockerfritt, vi ska göra oss hörda, provocera, dömma och försöka hitta fel hos alla som inte äter som oss.

Mia sågas. Proviva sågas. Reklam sågas och spekulationer om att hon är köpt diskuteras hit eller dit.

Nu ställer jag mig inte bakom hennes inlägg. Men det hade inte blivit så mycket reklam eller uppståndelse om inte alla LCHF-are hade uppmärksammat det så, om vi inte hade blivit så provocerade.

Jag håller inte med om allt Mia skriver och jag kan tycka att inläggen som följde blev bara för mycket, men något som talade till mig var att hon påpekade att hur man som förälder sitter där och äter på sitt sätt eller inget alls eller dricker shakes medan man samtidigt försöker sända ut signaler till barnen att de ska äta ordentlig, att de är fina som de är när man själv inte är nöjd som man är.

Hur fasen ska man kunna förmedla en må-bra-känsla till sina barn och vara en bra förebild om man inte tycker om sig själv på det sätt man lär barnen att de tycka om sig själva?

Jag har delvis vuxit upp på det sättet. Det är inget jag vill ärra mina barn med. Jag lovar.

Det var DET HÄR jag såg som vikten i hennes inlägg. Inte att hon bloggade för en stor “sockerbov” eller att hon nämnde LCHF. Alla har vi våra egna värderingar och våra anledningar. Ibland gör man saker man inte direkt kan styra, just för att sätta mat på bordet.

Ibland kan jag tycka att vi gnäller på att det är vi och dem. Att “de” inte förstår vikten av naturlig mat.

Men gör vi det så lätt för oss själva när vi hugger med näbbar och klor så fort vi får chansen?

Leave a Reply

