Ni förstör LCHF.

Vad är det som händer?
Fett bränner fett, Ja!
Men för mkt fett är det bra? Självklart inte.

Varför ska ni fettbomba kroppen?! Tror ni att ni går ner i vikt fortare? Tror ni att ni får i er alla vitaminer och mineraler?
Ja men ni tar tillskott?! Ja men så bra. För en näringsfattigkost (som det blir) kan man kompensera med bara tillskott? För det är naturligt bra i längden?!

Ni kommer inte märka bristen imorgon, inte nästa vecka heller men längre fram ja.

Alltså. Jag blir faktiskt uppriktigt rädd och lite smått förbannad när jag ser mer och mer folk som kör fettlchf eller fettbomba.

Ni förstör ju för tusan ert mättnadssystem, mer än det var innan! Meningen är ju att ni ska ha en kropp som mår bra, som jobbar för att bli friskare och som känner av mättnad och hunger!

Ni började ju äta LCHF av en anledning?! Oftast för att gå ner i vikt!
Nu har ni bytt ett problem mot ett annat!

Jo men visst.
Mår man illa av lite för mkt fett?
Ja då är råden där ute, härda ut. Bit ihop. Ät mer fett! Drick det för gudsskull, gärna varmt med kakao i, då går det ner lättare.

Men va fasen. Lyssna på kroppen istället! Mår ni dåligt av att ni äter lite för mycket fett. Ja minska då ner det.

Det verkar vara många som inte förstår vad LCHF står för?!

Låg Kolhydrat Högt Fett
Med det menas inte att bara äta fett. Utan att äta produkter med hög fettprocent. Fullfeta produkter mer så.
Alltså inget light eller lätt. Helt enkelt så ren jädra mat som bara går i dagens samhälle.

Hur svårt kan det vara?!

Det är många där ute mig inkluderat som jobbar för att hälsan ska bli bättre bland folk! Jag jobbar inte bara med viktminskning även om det är därför de flesta av er söker er till mig, jag jobbar för att jag vill att vi ALLA ska må bra, för att mina barn ska få växa upp i ett samhälle som inte är fullt av autoimmuna sjukdomar, sönderstressade människor och med massor av krav att vara på si och så sätt. Att de ska få bra mat i skolan.

Det är faktiskt tyvärr NI som fettbombar som ger andra en nidbild av vad LCHF står för. Det är faktiskt NI som gör att det är så jädra svårt att få andra att förstå hur viktigt det är med riktig mat. Riktigt smör i skolan. Riktig mjölk.

Ibland är jag faktiskt inte förvånad att det finns dem där ute som tror att allt en LCHF-are gör är att moffa bregott med sked!

Det är sånt här som gör att jag inte vill bli förknippad med andra bokstäver än M A T!!!

50 thoughts on “Ni förstör LCHF.

  1. Tummen upp! Har tänkt på detta ett tag!
    Nu är jag ingen kostexpert men tror inte att det är bra för någon att äta såna mängder fett som en del verkar göra!
    Jag själv mår dåligt av för mycket fett och älskar grönsaker för mycket för att skippa. Och jag har gått ner 20 kilo (krokig väg och valda avsteg) på två år utan extrem diet.
    Tack för bra och klok info i din blogg!

  2. Det är det jag sagt hela tiden, jag orkar inte mer heller!
    Sedan ska man tydligen äta så lite som möjligt för det finns ju fan inget på tallriken. Ursäkta språket :/ Ja, nu har jag fått säga mitt oxå 😉 Kram till dig. Håller verkligen med dig ska du veta. Skönt att det äntligen är någon som belyser detta ❤

    • Ja du Anna, det kommer ta lång tid innan en balans kommer att infinna sig i kostvärlden. Om ens. Haha språk är välkommet här, det borde du märkt sen tidigare 😉 kramar

  3. Tack, tack, tack! Äntligen någon som törs säga mot allt fettbombanden! Får ofta kommentarer om att jag äter för lite fett, nej jag vägrar dricka fett, det enda som händer är att jag får ont i magen och får rännskita. Hur skoj är det? Inte alls.
    Har tänkt samma, en del äter verkligen bara ost och bacon. Kan nog funka ibland men inte varje dag, vecka ut och vecka in. Det skulle jag inte klara mig på, jag vill ha mer näring än så. Alla vitaminer då?

  4. Tycker du är en duktig och klok kvinna! Håller på med i ditt program kostologik30 och är väldigt nöjd med den. Tack!

  5. Riktigt bra skrivet! Tack! Jag kör LCHF och äter protein, (kött, fisk, fågel) ALLA grönsaker, bär och lite frukt, och lagom mängd med fett, grädde och smör. Och precis som du blir jag så trött på alla som skriker att frukt är farligt, men samtidigt bakar kakor med stevia och andra sötningsmedel, bakverk på mandelmjöl o annat gojs.. Bröd av olika slag, För mig handlar LCHF om att undvika de stora kolhydratgrupperna, men att äta en sund och hälsosam balanserad kost.

  6. Bra där!! Jag säger “mycket fett” eller smakligt med fett när du börjar så sötsuget försvinner fort… tar bara ett par tre dar;) Naturlig mat, ja tack!!

  7. Tack! Exalt av denna anledningen slutade jag med LCHF för två veckor sen. Jag orkar inte förknippas till denna fettiga fettdiet längre utan äter det jag mår bäst av och jag äter helt enkelt mat! Omg vilken konstig diet 😉 haha

    • Vad tråkigt att höra Linnea. Att kost har blivit ett så laddat ämne är banalt. Men även om du trivs med LCHF och andra inte med ditt val, jag hoppas att du i grunden äter på det sätt som passar dig bäst, oavsett vad andra tycker 🙂

    • Ja det är ju så tyvärr. Inom allt. Men nu har jag tröttnat på att “laga” människor som fertbombat och hoppas detta inlägg kan nå ut till nån som behöver det

  8. Hej Michaela..

    Lite frågor, eftersom du drar iväg med en massa argument som jag finner dels grundade ur en stor dos okunnighet och den gamla fettskräcken bubblar upp igen där den behövs som minst.

    1. Vad har du för faktiskt underlag som grundar sig på modern vetenskap att för mycket fett inte är bra för kroppen, om vi antar att det inte handlar om omega-6 rika fetter och transfetter?

    Min kunskap och erfarenhet, ända ner på biokemisk medicinsk nivå och erfarenhetsmässigt är att just för ett väl fungerande mättnadssystem under LCHF går det inte att överäta för mycket fett.
    Därtill tar kroppen inte upp allt som passerar i tarmen, det finns en reglering där också.
    Där utöver ventileras överskott av stadigt tillkommande fettsyror som konverteras till ketoner ut genom urin, lungorna och huden (därför inte ketoacidos uppträder bland annat).

    2. Varför antar du att LCHF innebär kosttillskott? Har du sett näringsinnehållet i lever, njure och övrig inälvsmat? Har du noterat andelen kalium och magnesium i bladgrönsaker, nötter, mineral och naturliga havssalter? Tror du eskimåer eller inuiter har näringsbrister? Det finns en anledning varför de slänger köttet till sina hundar och äter mest av fettet och inälvorna, samt blodet från sina djur.
    Alla idag, oavsett kost bör egentligen äta kosttillskott idag. Detta beror på att våra livsmedel är kraftigt utarmade på flertalet näringsämnen, speciellt grönsaker och frukt – där dessa ersatts genom förädling med större andel fruktsocker. Samtidigt som jordarna utarmas. Ett exempel är gällande magnesium. Runt 1900-talet fick en människa i sig 1200 mg magnesium.
    Idag får en människa i sig knappt 220 mg. Dagsbehovet är minst 360-410.
    Detta är alltså kroppens naturliga kalciumantagonist och upprätthåller även nivån av kalium.

    3. Vad har du för logiskt resonemang när det kommer till att LCHF förstör mättnadssystemet? Är det något som är förankrat i någon undersökning och vad är det som säger att din upplevelse av vad som är mättnad har förankring hos någon annan människa som uppenbarligen inte är du?

    Är inte mättnad när en individ upplever att denne inte är hungrig och har tillräckligt med energi för att fungera optimalt? Tror du det är normalt att djur eller människan i dåtid gick runt och hade behov av att käka var 3-4 timme? Fundera på vad det innebär i en värld där exempelvis inga stelkrampsvaccinationer existerade.

    4. Äter man för lite fett på LCHF och mår dåligt, beror det på att man har brist på energi, därför att levern kan inte tillverka tillräckligt med ketoner av fettsyror (triglycerider) för att försörja ATP i cellerna. Då går man in i svält. Och under svält reglerar sköldkörteln ner ämnesomsättningen och fettförbränningen minskar. Således minskar även frisläppningen av fett i fettcellerna.

    Därav kommer uttrycket att fett bränner fett, därför att under LCHF bränner man inte bara de triglycerider som man intagit och som konverteras till ketoner, utan även samtidigt frisläpps fett i fettcellerna. 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan 365 dagar om året. Jag borde veta, jag har levt med strikt LCHF i över 2.5 år.

    Vinsten har varit vikt och måttnedgång, helt av med alla 2 blodtrycksmediciner, en puls som ligger 15-20 lägre, kanonfint kolesterol med högt total, högt HDL, låga triglycerider, LDL som består mest av vLDL, dvs svåroxiderade LDL partiklar. Helt av med dagliga smärtsamma magproblem.

    Och då pratar vi ett intag av runt 3500 kcal om dagen i fett.
    Det var när jag åt för lite fett som jag blev väldigt orkeslös, iskall i händer och fötter och yrslig. Gick till läkaren och tog alla prover som fanns för sköldkörteln och visade inget. Sedan slog det mig när jag räknade på hur mycket energi jag fick i mig att jag låg back 1.500 kcal.

    Det är intressant inlägg det här, eftersom du pratar om hur andra förstör LCHF. Men sedan sitter du och gör någon sorts uppmaning till människor i allmänhet om hur de ska äta, med okunnig skrämseltaktik om näringsbrist.

    I min värld tar alla människor ansvar för sig själva. Vare sig de äter kolhydratrik skräpmat (vilket är ordentligt dålig på nödvändiga näringsämnen) och inducerar en intracellulär magnesiumbrist just på grund av höga intaget av kolhydrater.
    Det är upp till var och en människa att ta reda på om svampen i skogen är bra att äta eller inte. Det är lika mycket upp till dem, deras egen skyldighet mot sig själva att ta reda på vad de behöver äta för att täcka dagsbehovet.

    LCHF, och speciellt strikt vilket är enda alternativet för vissa med diabetes eller riktigt allvarligt metabolt syndrom, handlar om bra mat och kvalité, att känna efter hur man mår och lyssna på sina naturliga instinkter utan influens från mättnadsstörande ämnen som exempelvis fruktos.

    Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter i det här inlägget? Strikt LCHF är strikt LCHF. Liberal LCHF är liberal LCHF. Det är upp till var och en att lära sig om LCHF, skillnaderna och vad anledningen är till dem. Varför den ena äter så och den andra på ett annat vis.

    Ni pratar om strikt LCHF som onaturligt. Strikt är lika mycket naturlig som liberal LCHF är det. Gå till en eskimå och påstå att det denne äter inte är naturligt, eller en Same. Och deras reaktion är precis den reaktion jag har, fast jag har sakliga argument baserat på vetenskap och analyser, samt egen erfarenhet.

    Vänligen tuta inte i folk mer fettskräck. Vetenskapen och hur vi fungerar visar hela tiden numera att mättat fett är inte problemet, det är kolhydraterna och de inflammationer som uppstår. Det är kolhydraterna som göder cancer, höjer tillväxthormonet IGF-1 hela tiden i för stor utsträckning.

    Folk kan fortsätta äta mättat fett utan att oroa sig. Fortsätta äta sig nöjda och vara mätta mycket mer långsiktigt och energiska. Men det är deras egen ansvar att se till att få i sig övriga näringsämnen från bladgrönsaker, inälvsmat med mera. Lyxen vi har idag är att vi även kan kolla hur vi ligger till genom blodprov. Det borde många även göra som äter kolhydrater och tror de är så nyttiga. Men notera att magnesiumbrist är vanligt och den förekommer intracellulärt. Man ser det inte i blodserumet därför att kroppen upprätthåller det till varje pris genom att ta från cellerna och benstrukturen.
    Men när det sker, då går blodtrycket upp, speciellt det diastoliska eftersom då börjar blodkärlen dra ihop sig när kalcium läcker in i cellerna.

    Ta del av vad Ralf Sundberg föreläser om här. Det lär lugna ner er ordentligt:

    • Hej Anders,
      Men om du är så högt utbildad så borde du väl läst mitt inlägg ordentligt.
      Har du inte sett trenden som pågår just nu?

      Det finns alltså taggar på instagram där man ska enbart äta fett för att gå ner i vikt (inga andra näringskällor) och DET skapar visst näringsbrist!
      Det är jag säker på att du med din kunskap få också ser?

      Jag är mycket väl insatt i tillskott och vitaminer/mineraler i dagens kost. Jag jobbar med det här dagligen med mina klienter.
      Men eftersom du verkar ha trillat in och läst bara inlägget och inte om mig vem som skrivit det så antar jag att du inte vet vad jag gör eller vad jag har för kunskap heller för den delen.

      Vet du vad Anders, jag har väldigt många logiska resonemang just vad gäller mättnad och LCHF. Jag ser det hela tiden. Många lär sig äta rätt och lär känna sitt system vid lchfkost, vilket är helt fenomenalt bra. Några gör det snabbare än andra medan en tredje har svårt att mentalt känna mättnad även om kroppen är mätt, man kan faktiskt överäta även LCHF. Men sen har vi dessa jag pratade om. De som i regel enbart äter fett, inga andra näringskällor. Jag ser allt oftare att råd utbyts på facebook o instagram där grunden ligger i att ju mer fett och nästan bara fett är bäst.

      Jag har inte skrivit något om de olika metoder inom LCHF. Jag äter själv strikt under perioder men att bara äta fett är helt enkelt inte LCHF för mig. Att äta mat i lagom normal mängd för den enskilda individen är väl att föredra?

      Toppen med alla dina resultat, men jag förstår inte riktigt varför de är relevanta här i just det här inlägget.
      Jag har gjort samma resa, jag med många andra. Men inte äter du enbart fett som mitt inlägg just handlar om. Arteget varierad kost med naturliga fetter?

      Du tycker att jag använder mig av skrämseltaktik när jag säger att man bör äta naturligt artegen kost med fullfeta produkter? Du tycker att jag använder mig av skrämseltaktik när jag säger att man inte enbart kan leva på fett. För JA det skapar näringsbrist.

      Jag ser liksom inte riktigt poängen eller relevansen i din kommentar när det tyvärr inte verkar annat än att du inte läst inlägget ordentligt. Då skulle du inte ta illa vid dig.
      Jag slår ett slag för LCHF. Jag vill att alla ska äta fullfeta produkter och givetvis i normal mängd för den enskilda individen.
      Men när jag får sopa upp och lappa ihop klient efter klient som har fått råd av “andra LCHF bantare” att dra ner på allt annat och bara fettbomba, ja där går min gräns! DET är faktiskt det som göder redan okunniga än mer. För det är tyvärr så, det är bara sånt som andra vill se, det ger dem trygghet i sin fettskräck. Att bara se hur dessa fettbombare äter och tyvärr inte hur din och min tallrik ser ut.

      Och nej. Jag är inte fettskrämd. Tvärtom.

  9. Tack för dina ord!!!
    Det är just detta man vill läsa då man försöker äta rent osv osv men aldrig förstått sig på den mängden äckel fett många lchfare trycker DAGLIGEN. Mår illa av bara tanken så tack för detta inlägg de gav mig åter hopp om att jag valt rätt i min kost som många tycker är för lite fett osv osv.

  10. Ät fett, det fett som är för mycket far ut kloaksystemet. Däremot, om du stoppar i dig kolhydrater och har “du känner inte av detta” problem med insulinhanteringen i din kropp blir fettet ett problem. Stoppar du i dig vegetariska fetter så utsätter du kroppen för oxidation, typ blodkärlen rostar. Så därför är mättat fett det enda. Mättat fett oxiderar långsamt och far ur kroppen det som blev kvar efter kroppen har använt fettsyrorna som bränsle. Så länge ni mår bra och inte har fått någon av de sjukdomar som långvarigt sockerätande medfört så är allt, jobbigt att höra om allt detta om fett, ok. Jo, det låter usch, men mättat fett är essentiellt för kroppens levnad. Visst, man lever länge på andra fetter och socker också, dock får vi alla betala enorma summor till sjukvården för att det skall finnas rum och mediciner för de som staplas som kollin på sjukboenden. Tänk att du som åldring kan krama dina barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Idag dör vi allt yngre. Allt beroende på socker och giftiga vegetariska fetter. Mättat fett är kroppens bränsle, inte socker. Så det är bara att välja, ligg som ett kolli eller låt er mor och far begrava er vid 40 efter kraftig hjärtblödning eller så dör du av ålderdom.

    • Tack Micke för din input och din lektion om fett.
      Jag vet mycket väl vad och hur fettintag fungerar både näringsfysiologiskt och kroppsligt.

      Jag är inte rädd för fett, långt i från.
      Men om du rör dig i dem kretsar jag gör, bla på instagram och även en hel del av mina klienter, varav några till och med blivit sämre i hälsan av att bara äta fett i tron om att det är det enda de behöver få i sig, ja jag är kostrådgivare, så skulle du också se problemet. Inte med de olika variationerna av LCHF utan helt enkelt att det ska alltid tas till det extrema av några, det ska förstöras. Det ska ätas massor fett, mer fett än andra näringskällor (eller inga alls), enbart fett, dricka fett osv allt i jakten på den perfekta kroppen och det är där jag tycker det gått för långt!

  11. Hej! Mycket bra och klokt skrivet! Lagom är bäst och det gäller det mesta, att trycka i sig fett och hela tiden hitta ersättare till efterrätter, bröd, godis, chips, ja vad det nu kan vara, det är inte sunt. Någon gång ibland är ok men inte varje dag. Nä, tänk om och var snäll mot din kropp. Det är en livsstilsförändring som krävs. Om man inte kan hantera LCHF på rätt sätt behöver man kanske hjälp av en riktig kostrådgivare för att komma in på rätt bana.

  12. Detta var lite roligt, faktiskt!
    Varför klanka ner på någons sätt att äta…?
    Jag äter LCHF.. Naturligt FETA produkter – avokado, lax, nötter.. Var är det dåliga med det..? Man ska inte “FETTBOMBA” med Lchf.. Det är ju löjligt! Fattar inte varför folk tror det!! Idioti och okunskap!!
    Frukt är inte “dåligt”. Bättre med en fruktsallad än godis en lördag kväll!

    “Lchfare” äter naturligt rena produkter med så lite tillsatser som möjligt! Bättre med mandelmjöl än vetemjöl! Och man behöver inte ha stevia eller liknande i bakverk!

    Sluta göra lchf till något negativt!! Folk snackar skit enbart pga okunskap!!

    • Maria: Kunde inte skrivit det bättre sjäv! Håller med om vartenda ord! Bästa: Frukt är sååå sjukt mycket bättre än godis!!
      Jag äter enligt lchf 60-70% Resten blir kolhydrater (bra – långsamma) av den anledningen att jag tränar 4 ggr/veckan. Vill man bygga muskler måste kroppen få kh! Finns inga genvägar till det!

  13. Jag tillhör dom liberala LCHF’arna. Var ganska strikt när jag började för ca 5 år sedan men har aldrig fettbombat. Ätit mycket grönsaker ‘ovan jord’. För 2 år sedan slutade jag röka och orkade inte hålla LCHF också, utan började äta som vanligt, husmanskost, men har hela tiden undvikt socker. Alltså godis, läsk osv. Nu är jag på LCHF igen, magen kräver det helt enkelt och efter bara ett par-tre veckor mår jag mycket bättre. Men aldrig att jag skulle fettbomba och jag förstår inte heller varför man behöver Stevia eller andra sötningsmedel. Det suget är sedan länge borta och jag har aldrig använt det….. som jag ändå köpte då för flera år sedan….. när jag började! Tycker det är bra med en sådan här diskussion, det har gått till överdrift där ute!!

    • Tack, det har sannerligen gått till överdrift.
      Jag säger absolut inget om att anamma metoder då och då under sin resa. Tvärtom. Men just det här med att fettbomba längre perioder skrämmer mig, att det sunda förnuftet hos folk verkar vara som bortblåst

  14. Att folk fettbombar några dagar är ju inget nytt. Ett sätt att komma i ketos och kicka igång viktminskningen, och därefter äta helt normalt (då menar jag givetvis lchf). Men menar du alltså att folk går in för att äta enbart fett längre perioder?

    • Ja tyvärr Bitte.
      Igår fick jag mail från en av mina tidigare klienter som bekräftade med en sjukhushistoria om hur farligt det är att hoppa på sånt här, det nya är tydligen att man ska göra så här i intervaller om veckor. Vilket skrämmer skiten ur mig. Att det rådges runt om på nätet att mår man illa så smaksätt fettet med choklad/stevia eller dylikt för att få ner det. Sjuka mängder fett bla. Att man vänjer sig. Galet om du frågar mig.
      Så farligt när många som viktminskar bla blir desperata och tappar tålamod, det är ju de som är de mest utsatta tyvärr.

  15. Heja dig!

    Och ni som tror att Michaela är negativ mot LCHF har nog inte riktigt hängt med i debatten bara.

    En kort resume utifrån mig själv ser ut som följande:

    Jag är nybörjare på lchf (3 månader) och hänger mkt på instagram. Där pågår för tillfället väldigt många trender och hashtaggar där folk typ bara äter fett. Alltså lunchen består av ost och bacon som man gratinerar i ugnen. Allena.
    Jag har ätit bär hela tiden(och går stadigt ner i vikt) men har sett detta och tänkt att jag kanske gör fel och att jag måste äta ännu mer fett.Jag äter fullfeta produkter, proteiner och massa grönsaker. Men så blev jag förvirrad och började äta mer bacon och ost. Vad tror ni hände?
    Jag mådde så gräsligt dåligt i 2 dagar att jag trodde livet var över. Typ 😉 Jag mådde så sjukt illa och hade magkramper från underjorden.
    Kände på mig att det kunde ha med detta att göra så jag ändrade lite. Skrev till Michaela och förklarade min sits och hon skrev tillbaka att det förmodligen var så att jag inte klarar av det (jag gör kostologik programmet) Hon sa inte till mig att sluta äta fett men jag behöver inte fettbomba med extra bacon varje dag heller. Helt som min egen magkänsla.
    Jag har inte hoppat på trenden helt för det känns fel för mig. Jag vill äta mat, riktigt lagad mat vackert upplagd tillsammans med min familj. Jag kan ju inte servera mina barn ost och bacon varje dag liksom ;)?

    Så tummen upp för detta inlägg! LCHF är inte bara ost och bacon, det är massa goa grönsaker, proteiner, och naturliga fetter i lagom mängd. Och Michaelas råd och program har fått mig ännu mer in på rätt spår!

    Peace and Love!

    Anna

    • Underbara du! Du gav mig gåshud 🙂
      Och tack för din inspiration till inlägget, jag har funderat länge på hur jag skulle formulera mig men igår rann bägaren över och mkt tack vare att du gav mig den lilla pushen jag behövde för att publicera ❤️ det inlägget jag för så längesedan skrev! Massa kramar

  16. Jag förstår att du skriver som du skriver för att du upprörd över att vissa människor “missbrukar” fett. Jag antar att syftet är att ruska om och sätta ner foten och är det “bara” det så har du nått ditt syfte.

    Tyvärr så tror jag att inte att ditt inlägg kommer att rädda några “fettmissbrukare”. Du når vinster bland de dom tycker som du, men de som behöver “räddas” blir inte räddade. Det du gör är att du dumförklarar människor istället för att på ett sakligt sätt lägga fram dina kunskaper som kostrådgivare och övertyga människor om det “rätta” sättet.

    • Jag är inte ute efter att rädda någon, det kommer jag aldrig kunna göra med kraften av bara ett inlägg. Jag är ute efter att göra folk uppmärksammade på att det är så här hos en del, att de är uppmärksamma vad för råd de lyssnar på och konsekvensen där till.

      Och är det någon som tycker att jag dumförklarar de som gör så här, ja då kanske det kändes mer hemma än man vill erkänna..

  17. Ja, jag tycker tonen i ditt inlägg bitvis är “dumförklarande”, även om jag håller med dig på det stora hela. Problemet för mig är att när ett inlägg inte är skrivet sakligt med fakta så tappar den trovärdighet och jag tror inte att du når “fettmissbrukarna” med ett sådant här inlägg.

    • Det hör till ovanlighetensskull att jag skriver på det sättet jag gjorde igår, ja.

      Enligt den responsen jag fått och gått igenom här under förmiddagen så ser det faktiskt ut som jag nått ut till några och än fler som uppmärksammat vikten av varierad kost och det var ett av mina mål.
      Alla blogginlägg som lyfter problem kan inte baseras på forskning, då skulle det inte bli några blogginlägg någonstans.
      Jag baserar det här på vad jag ser och vad jag får till mig genom mina klienter bla som jag absolut inte vill hänga ut med namn. Det är min vardag att jobba med sånt här bla, tyvärr.

  18. Pingback: Så häftigt! | kostologik

  19. OM det finns människor som enbart äter fett så äter de inte enligt LCHF metoden. Varför då blanda in LCHFs namn i deras extrema diet?
    Vet när jag sökte efter “rätt” metod så stötte jag på att man skulle enbart äta bananer. Hade jag ätit tre bananer under en dag så hade jag hamnat på sjukhuset. Kan man då kalla den dieten för liberal LCHF? NEJ.
    Sunt förnuft får man hoppas att folk har.
    Innan man börjar med LCHF skadar det inte att läsa in sig på vad det innebär. Tvärtom.

    LCHF är att man äter bra grönsaker, feta kött/fisk/fågel rätter och ev mejeriprodukter i fullfeta varianter, helst utan några tillsatser. Man behöver inte ens inta en enda kosttillskott om man äter LCHF på rätt sätt.

    LCHF är INTE ost och bacon. Jag själv äter aldrig bacon och ost bara som “fredagsmys”. I stället äter jag färskt fläsk (innehåller inga tillsatsämnen som det finns massor av i bacon och dessutom är det bra mycket mer fett i fläsket).

    Alltså de som kommer till dig och enbart har ätit fett tillhör inte LCHF kosthållarna anser jag. De får hitta ett eget namn på sin kost, ex HF.

Leave a Reply

