Proteinbars… Rena skräpet

20140324-075504.jpg

Alltså. Det här med proteinbars. Hypen om questbars tex. Ni vet vad jag tycker. Här kommer ett exempel.

En proteinbar med riktigt lågt kolhydratsinnehåll, brukar ligga på runt 22-25 g kolhydrater och mellan 180 – 200 kalorier.
Jämförelsevärde: En Snickers i samma storlek har 34,5 g kolhydrater och 271 kalorier.

Visst, du får i dig lite mindre kalorier och kolhydrater genom att äta en proteinbar, men istället innehåller den mer sötningsmedel och mer E-medel.

Större delen av det här är precis vad min åsikt är. Jag har lånat referensvärden och inspiration från härliga Maria. Scrollar ni längre ner så ser ni att jag redan tagit upp det här för längesen och att jag inte tänker ändra min åsikt om just bars.

Ni äter ju inte direkt en snickers efter träning? Varför äter ni proteinbars?
Är det för att ni tror att det ger bättre resultat av din träning? Eller har ni bytt ut suget mot något ni tror är okej?

6 thoughts on “Proteinbars… Rena skräpet

  1. Tack så jättemycket för det här inlägget. Jag är relativt ny när det gäller LCHF men just det här med questbars har förvirrat mig ett längre tag. Vart jag än läser, det må vara instagram eller blogg, så nämns det och äts till både höger och vänster. Jag har själv en lång historia av jojo-bantning och då speciellt med hjälp av märken som nutrilett och liknande – där man bla. äter bars – och det är ju precis det jag vill ifrån. Eftersom LCHF går ut på att äta ren och bra mat har jag aldrig fattat vad bars tillför kosten, iaf när man är ‘motionär’ och inte elitidrottare. Kommer hålla mig till vatten även i fortsättning. Tack för fin blogg!

  2. Bra tankeställare och intressant fakta! Hur ställer du dig till användning av proteinpulver efter träning? Ex. 100% vassle?

    Tack för en jättebrabra och inspirerande blogg!

  3. Ogillar oxå de onödiga ingredienserna i dessa bars! Trixade ihop ngt som ska likna en protein/energibar till min sambo igår som känns bra mycket bättre att stoppa i sig, om man nu fixar den söta delen från dadlarna…..

Leave a Reply

