Bröd – Paleo/LCHF

God morgon min vän,
Hur mår du?

VAB här hemma.
Måtte mina små bli friska bums. Det gör så ont i hjärtat. Leka. Bada. Rita. Film. Leka. Mat. Rita. Leka. Film. Mat. Sova.
Jag börjar få slut på aktiviteter de tycker är roligt.

Igår bakade vi ett bröd. Hittade ett grundrecept för längesen, kommer tyvärr inte ihåg var. Gjorde om det, tog bort mejerier och la till lite och bytte mandelmjöl mot kokosmjöl.

20140320-074337.jpg
Jag tycker att det blev riktigt gott! Barnen verkar gilla det också, rostat med smör och ost på. Mums.

Paleo/LCHF bröd på Kostologik’s vis!

50 gram smält kokosfett
6 ägg
1 dl kokosmjöl
1 msk pofiber
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1-2 msk linfrön
1 tsk sesamfrön
Solrosfrön att dekorera med.

Sätt ugnen på 175 grader.
Klä en brödform med bakplåtspapper. Smält kokosfettet och låt svalna.
Vispa äggen fluffigt (viktigt att det är fluffigt).
Blanda ihop de torra ingredienserna och blanda sen ihop allt.
Bred ut i formen och strö över pumpakärnor.
Jag penslade mitt med lite ägg för den där krispiga känslan.
Grädda i ca 20-25 min.

Ta ut. Låt svalna i formen. Ät. Tugga. Njut.
För er som räknar så är det inte många kh i det alls och andelen kokosfett gör att du blir mätt på nån skiva. Det blev ca 12 bitar.

Leave a Reply

