På andras bekostnad?

I veckan har det florerat bilder med sk modell större människor, mest barn och tonåringar med en jämförelse av en så kallad smal, smärt å vältränad bild bredvid. “Smarta” och “katchiga” texter eller one-liners till.
Linda – Den feta sanningen tog upp det imorse på sin blogg.
Där ni även kan se bilden.

Jag. Jag tänker inte ens publicera den på min blogg. Jag tänker inte göra en Blondinbella. Så som hon gjorde när hon spred vidare Katrins alldeles charmanta Rambo-bild.
Vet du varför?

Jag fullkomligen avskyr när människor görs till åtlöje för att DU finner humor i det! När man driver med en människas utseende för att DU ska få dig ett skratt. När man gör parodi på någon utan att veta bakgrunden.

Det skulle kunna vara din son, din brorson, systerson, din lillebror eller din väns bror på bilden. Vem säger att du har rätt att dela den?

Nej. Enligt mig så är det inte okej, skämtbild eller ej. Den som skrattar och påskiner att det är humor måste vara väldigt ytlig. Att inte tänka längre än näsan räcker.
Jag blir ledsen när jag ser bilden. Inte full i skratt.

Har man dessutom gått igenom en personlig viktresa av något slag och ändå skrattar, ja då kan man undra.

Skrattar folk DU av okunskap, på beskostnad av andra, för liten medkänsla eller av ren och skär elakhet?

Visst jag har humor, jag är fruktansvärt rolig med jämna mellanrum, på min egen bekostnad, men här går definitivt min gräns.

2 thoughts on “På andras bekostnad?

Leave a Reply

