Var är medkänslan?

20140306-135019.jpg

Jag tror jag vart med om något som jag klassar som riktigt förnedrande under min tid som mamma idag. Inte från min son sett utan hur andra människor beter sig!

Förra veckan hade vi kräksjuka här i huset. Eftersom jag jobbar med mat är vi riktigt noga med att INTE vistas ute där vi kan smitta och jag har dessutom lika lång karens som alla förskolor innan jag kan vistas på jobbet. Vi har varit kräkfria i det här huset sen i söndags.

Vi hade idag lunchdejt med Lussan och Joel. Mysigt om än lite kaos med två viljestarka barn (mina). Strax innan vi är färdiga vänder sig Scott om och kräks rätt över mig och sig själv, precis efter att han pussat mig. Lille älsklingen.

Tänk er äng med kor. Där den ena kon släpper sig så illa så att alla springer därifrån. Eller ni vet, när Pumba fiser så illa att hela djungeln mår illa och flyr.

Är det så här det känns att vara mobbad?

Lite så kände jag mig. Seriöst. Folk lämnade mat, tog sina barn under armarna och lämnade stället. Suckandes. Mumlandes att jag borde stannat hemma med mina sjuka barn.
Vad i helvete, klart att jag inte visste att han skulle spy.

Än bättre “flytta på vagnen så den inte smittar”. Seriöst?!
Vänta lite ska jag parkera den bredvid din mat!

Orkade inte bry mig. Förrän nu när jag inser, vart fan är medkänslan och empatin hos folk?

Så med små bitar av bacon, lök och annat i bhn och på mina brallor och i mitt hår så var det liksom inget mer att göra än att se till 1. Att min dotter satt snällt kvar på stolen. 2. Att min son var okej. 3. Att sanera. Och tack till personalen som förstod.

Självklart är jag supernojig om jag vet att någon har magsjuka, kräksjuka eller annat. MEN hur nojig och paranoid jag än må vara så hade jag sannerligen inte tagit mina barn under varsin arm och gått, slängt gliringar, speciellt inte om jag satt två bord bort. Jag hade absolut inte strött salt i dina sår och påpekat vilken dålig mamma du var! Utan isf gått i tystnad.

Sen är jag smartare än så, jag vet att om jag nuddar din vagn. Om du haft kräksjuka. Så blir jag inte sjuk.

Nej men halva Tidaholm hade ätit glosoppa till lunch idag och jag hoppas att min son och jag har kunnat roa nån uttråkad jäkel utan empati för att små barn kan bli sjuka, bums. Och hade de frågat hur det var med honom, ja då hade de kunnat få glo lite till.

19 thoughts on “Var är medkänslan?

  1. Jaa.. folk är snabba att döma. När vi landade på Landvetter efter en Turkietsemester i höstas så fick min dotter migränanfall. Vi stod i flygplanets gång i väntan på att dörren skulle öppnas och började hon må illa. Nästan framme vid cockpit började hon kaskadkräkas, vilket hon ofta gör i sambamd med migrän. Vi fick stå längst fram vid första sätet och låta henne spy i påsar som flygvärdinnorna snällt ordnade fram. Tösen var helt förstörd, dels av att spy ner halva flygplanet och dels av migränen. Det folk sa var allt annat än empatiskt, rörde det mesta från kräksjuka till smitta och så vidare. När vi till sist kunde klättra på transferbussen var tösen som en trasa och allas blickar flackade runt. Hade någon vågat säga nåt dumt där och då, då jävlar! *ursäkta* Ingen frågade hur det var med henne eller om vi behövde hjälp med något, min stackars man fick slita som en hund med allt handbagage själv, jag tog hand om tösen. Nog för att man blir skraj att det är smittande magsjuka så behöver man ju inte bete sig på det viset. Det kunde varit de som råkat ut för samma sak och undrar hur de hade velat bli bemötta!? Ha en underbar fortsatt dag och hoppas han mår bra igen!

  2. Jag ska erkänna att jag har varit en sån som flyr om sånt händer. Det handlar inte om att jag tror att folk inte är försiktiga utan om min totala panik och nästan ångest inför kräkssjuka. Speciellt jag själv har nästintill kräkfobi (mitt eget alltså).
    Det konstiga är dock att ju fler barn vi har fått (har 4 ) desto mindre bryr jag mig. Det som händer händer, ingen vill smitta ner någon annan med kräkssjukan och blir vi sjuka så blir vi. Har nästan ställt in mig på att vi ska vara mer eller mindre sjuka hela vintern, allt annat blir liksom en bonus.

    Hur som , jag tror inte att folk alltid menar illa, de får nog panik och i panik reagerar folk inte rationellt.

    Men jag håller med om att medkänslan till andra måste vi definitivt jobba med för som sagt, det finns ingen som gör det med flit!

    • Nja, håller inte med. Jag är också paranoid men jag stod kvar och stöttade min vän. Sen förstår jag att folk blir nervösa men man behöver inte bete sig illa för det

    • Det var väl liksom inte paniken i sig jag reagerade på och som fick mig känna mig som en dålig mamma, det var kommentarer och gliringar.

      För i slutändan har även jag nästintill kräkfobi men aldrig att jag skulle tryckt ner en annan mamma. Utan hade jag gått därifrån hade jag gjort det utan att strö salt på en redan jobbig situation.
      Kram

      • Jag har nog inte fattat inlägget riktigt. Folk gick alltså inte bara utan de sa en massa elaka kommentarer samtidigt sm de gick för att trycka ner dig?
        Det beteendet förstår jag mig inte på, blir matt bara jag tänker på det!

      • Anna, jag tog absolut inte åt mig av din kommentar ❤️ jag fick en hel drös efter det som påstod att jag var korkad som inte tyckte att andra hade rätt att klanka ner på mig. Och att jag skulle tänka på karma, för nu blev ju jag sjuk.
        Jag var tagit bort flertalet av dem eftersom jag har som policy att ska man kommentera här kommenterar man med namn och inte anonymt kramar

      • Cheezes, är det sant? Internet kan verkligen vara en hemsk plats. Magsjuka är magsjuka, det har inget med karma att göra!
        Du utför stordåd med folks hälsa, jag har tränat VARJE dag i 1 vecka och det har ALDRIG hänt i hela mitt snart 30 åriga liv.Så karma kommer belöna dig rikligt 😉

  3. Fast vet du. Jag hade tyckt fruktansvärt synd om dig och sonen men jag hade gått illa kvickt med min son. För min man har diabetes och njursvikt. Magsjuka är katastrof i min familj. Men det hade jag inte talat om för dig så du skulle bara sett att jag gått. Har inget med paranoia att göra.

    • Jag köper det absolut! Vad jag menade med mitt tidigare inlägg var att jag inte tyckte det var okej att slänga ur sig fula kommentarer. Jag har absolut inget problem med att någon går, i tystnad.
      Men när man får höra “vilken dålig mamma man är” innan någon går, ja det är det jag inte köper.

  4. Man kan ju faktiskt undra om folk tror att bacillerna “hoppar” på dom, om man är så rädd för kräksjuka ska man absolut inte ta med sina barn på resturang eller fik i dessa tider, det finns ju baciller överallt, toan, inte ordentligt diskade bestick, handtag mm…. Ja käre barn, dagens föräldrar är alldeles för rädda för sjukdomar, men att sedan lämna barnen för tidigt på dagis, så dom slipper Vabba verkar inte störa, dem, att sedan magsjukan går runt, runt….. Bästa är nog att lära sina barn vikten av att tvätta händerna ordentligt!! Hoppas och tror att jag skulle hjälp dig, en del människor saknar verkligen empati och hyfs!! Hoppas ni kryar på er!!

    • Väl sagt Fia!
      Precis, hos oss på vårt föris verkar det vara en återkommande situation, som jag antar det är på många andra också.
      Jag är faktiskt hellre hemma och vabbar en dag längre för att slippa smitta andra eller att det ska gå runt, men tyvärr är det ju ofta ekonomin som styr många där.
      Kram och hoppas ni är friska 🙂

Leave a Reply

