“Före & efter”

Jösses jag har varit så upptagen med familjen, jobb, sjukdomar, papper och annat det sista att jag glömt lägga upp före och efter bilden här med önskad utvärdering.

På bilden till vänster (tagen 15/2-2013) och höger (20/2-2014)

20140303-133504.jpg
Jag ska leta upp mina anteckningar om mått och sånt. Men det är ju egentligen inte relevant. Det är egentligen inte relevant hur många tiotals kilon jag gått ner heller.
En sporre för många att titta på sånt, jag vet. Men en viktresa handlar om så mycket mer än rasade kilon. Ser man siffror, kilon, mått så är det lätt att man tappar fokus på sig själv. Det är lätt att man jämför sig med andra och sätter för höga mål!

Jag hade som mål att ha tappat 20kg till min sons första födelsedag i oktober. Jag slog det.
Men bara för att min kropp samarbetade med mig då, betyder inte att din gör det på samma sätt. Vi har helt enkelt inte samma förutsättningar, samma gener, likadana kroppar eller likadan historia.

Mina första kilon att förlora gick ganska lätt. Kostomläggning och träning. Stora mentala svackor efter min morfars begravning resulterade i att jag la fokus på annat än viktminskning. Även om den skötte sig självt ganska bra.
De sista kilona har suttit som berget och jag ligger väl i snitt på minus 1-2kg i månaden sen december. Och det är liksom helt okej. Just nu har jag inga större planer på att tappa mer. Jag har kommit ner till en vikt där jag trivs.
Vad jag inte trivs med däremot är att muskler skymtar med sin frånvaro. Jag har inte fått till den träning jag önskat det sista. Jag hade säkert fått till det om jag pusslat, pusslat och omprioriterat men jag har aldrig riktigt förstått det där med att klämma in 200 saker på en dag. Jag prioriterar aldrig bort mina barn för att kunna träna. Utan tränar oftast när de sover och eftersom jag jobbar mest kvällar och helger så är det helt enkelt träningen som ryker. För hur skulle det se ut om man lämnade på förskolan för att åka och träna. Nej tack. Utan de “lediga” kvällar vi vuxna har i vårt hus, dem delar vi lika på.

Att jag trivs med en vikt är egentligen riktigt fel. Jag väger mig nu mer väldigt sällan. Jag mäter aldrig. Utan kort och gott så är jag i en form och klädstorlek jag trivs med. Sen blir man ju alltid puckad när man kollar på vågen, man tänker… Kanske 5 till. Kanske 2 till.

Hur som helst, vad som än händer nu, för nu ska jag börja köra tyngre och mer lyft, kilon upp eller ner spelar ingen större roll. Vi har ju för fasiken ett gym i källaren. Nu vill jag ha mer definierade muskler. Helst igår.

Hur har jag ätit?
I början räknade jag. 5kh/100gr. PF, fakir, mejerifritt, fakir/pf. Sen gick jag över till att helt enkelt bara äta. Inte fokusera på kh eller metod alls utan jag känner min kropp så väl. Jag vet vad jag klarar av och vad jag blir dålig av. Pf 16/8 är något jag gör med jämna mellanrum, men det är för att jag har så svårt för frukost.

Nu när jag ser tillbaka, så vet jag att jag överåt. Svårt med aptitreglering och mättnad. Det har läkt under resans gång. Det blir ofta så, när kroppen vet att den får ett jämnt flöde av energi.

Till min kost (på begäran så kommer det komma matdagbok) så tar jag 3 tabletter grönläppad mussla (omega3) tillsammans med D-vitamin på morgonen och Magnesium tillsammans med C-vitamin (ibland) på kvällen. Periodvis så tar jag även Jacked T3 för att hjälpa och underlätta lite för sköldkörteln eftersom jag i perioder stressar upp mig massor.

20140303-142205.jpg
Alla kan lägga om kosten. Alla kan ge sig själv de bästa förutsättningar för en hälsosam viktminskning. Alla har inte tålamod. Det är DET som kommer skilja dig från andra!

4 thoughts on ““Före & efter”

Leave a Reply

