Frukosttips

Många av er tycker det är svårt till och från med frukost.

Ett enkelt tips är att börja dagen med lite högre proteinfördelning för att få igång kroppen på bästa sätt. Glöm inte även en fettkälla. Du behöver inte om du inte vill äta grönsaker till frukost om du äter det dina andra mål mat.
Jag äter så mejerifritt jag kan just nu, mest för att det är enkelt, mättande och jag mår bra i magen. Och nej laktosfria produkter räknas inte som mejerifritt och nej de är inte bättre än vanliga mejerier.
I mitt “mejerifritt” så tillåter jag mig ost och smör. Det är själva kasomorfinet jag vill ha bort och sockerarterna i mjölk, grädde, keso, creme fraiche och yoghurt.

20140220-094815.jpg
Det senaste har jag varvat min frukost mellan tonfisk/majo/kryddor, ägg/majo, buffalo mozzarella, ägg/smör och mitt ostbröd med skinka på.

Det är inte svårt att äta mejerifritt om man tänker efter. Men du måste göra det så att det passar din nivå och din vardag.
En stor fördel utöver att du får bort kasomorfin-7 är att din mättnadskänsla kommer hjälpa din aptitreglering.

8 thoughts on “Frukosttips

  1. Längesedan jag kommenterade men oj vad skönt att höra att det är en bra start på dagen! Har känt att det inte “duger” med att äta ägg eller makrill till frukost. Avokade med skinka är inte dum hellet. Kommer fortsätta med mina superlätta och goda/mättande frukostar nu och inte ha dåligt samvete för att det är “tråkig” mat!

  2. Jag har funderat på att ha en mejerifri månad snart för att testa om jag mår annorlunda, men då inkludera get/fårost och kanske ost från A2 kor (franska ostar borde ju vara det men det kan man ju förstås inte veta säkert). Jag äter inte så jättemycket mejeriprodukter annars förutom ost och förstås lite creme fraiche och grädde i maten men inte varje dag.

    Till frukost brukar jag blanda en “frukoströra” bestående av lite turkisk yoghurt med kokosmjölk och chiafrön som fått svälla i vatten över natten men har också testat göra en helt mejerifri “yoghurt” av avokado, kokosmjölk och vaniljpulver som jag mixar med stavmixer och sen blandar med chiagelen. Låter kanske skumt men det är jättegott med hackade nötter och bär till! 🙂
    Går ju att mixa bären med också så blir det mer som en smoothie.

    • Åh det låter gott det får jag prova 🙂
      Ja franska ostar brukar vara bra 🙂 om de kommer från Frankrike, haha. Jag köpte ost häromdagen, fransk ost från London…. Då blev jag lite konfys 🙂

  3. Hej! Vad anser du om att inte äta någonting alls på morgonen? Jag blir sällan hungrig på morgonen utan kan dricka en kopp te med kokosfett och sen blir jag hungrig vid 12-13 igen. Är det fel? /nybörjare

    • Absolut inte fel om du inte är hungrig. Jag säger ät när du är hungrig och inte efter klockan 🙂 och är ordentligt om du “missar” en måltid och det inte är pf du är ute efter 🙂

Leave a Reply

