Kalorier in och ut?

Kalorier in och kalorier ut, hade det funkat hade alla varit smala.
Kalorier mäts på ett sånt vis, hur snabbt brinner det över en öppen låga och sedan jämför det med ett referensvärde, socker eller bröd osv.

Nu är det jag som tänker igen…..
Så snabbt omvandlas inte en kalori i kroppen eller hur? Kroppen reagerar olika på olika sorters kcal. DET vet vi.

Fiktiva siffror för att göra det enkelt… Och återigen nu är det jag som grubblat och försöker kunna få ihop en logisk förklaring av en massa termer.
Äter man 100kcal socker vs 100kcal fett så kommer du efter sockret vara hungrig strax efter, blodsockret kommer åka berg o dalbana, humörsvängningar (toppar och dippar) och du kommer må sämre, behöva äta mer och ha skapat ett sug. MEN äter du 100kcal fett till din mat, så kommer blodsockerkurvan vara stabil, du kommer att nyttja alla näringsämnen i maten, du kommer ta upp fettlösliga vitaminer bättre bla och du kommer att vara mätt länge.

Sen är det individuellt hur man bränner kcal. Vi räknar enkelt här. Jag tänker.
100m löpning bränner 100kcal.
MEN har du ätit en sockerrik kost så har du inte det kvar. Men med en fettrik kost, har du energi till mycket mer. Du kan springa det dubbla samma bränsle typ….
Socker ger snabb energi! Du kommer vara explosiv i början för att sedan dala. Som fettdriven kommer du ha en jämn prestation.

Tänk som så att en bil som är tankad med rätt bränsle går ju helt klart så bra som det var tänkt. Tankad med bensin. Sen har vi bilar man kan tanka med etanol och/eller bensin. Den funkar, som den ska. Den drar oftast något mer, men det är billigare att tanka etanol. Men blir det billigare i längden? Sen har vi diesel. Tankar vi en bensinbil med diesel?

20140202-210318.jpg
Greta tankas bara med bensin. Hon mår bra! Jag, ja jag tankar mig själv med sånt som gör att jag orkar länge och mår mitt bästa jag 🙂

Leave a Reply

