Är du hungrig?

20140129-085934.jpg

Kan du skilja på hunger och sug?

Sug är liksom en molande känsla att du måste äta något, inte för att du behöver men för att stilla ett behov, tröstäta, kickäta, självmedicinera m.m

Hunger är lite som en akut värk i magen ofta till följt av knorrande och du behöver äta, kroppen säger ifrån, den behöver mat.

Äter du för att du är hungrig eller äter du för att du är sugen? En simpel fråga ett svårt svar.

Beroende på hur du funkar och vad du har för historia så kan det vara ruskigt svårt att hantera ett sug. En tanke på mat eller om du är uttråkad eller nedstämd eller du kanske letar kickar, vad som kan trigga igång dig är alltså individuellt och sen har du tredje världskriget som pågår i skallen, ska jag eller ska jag inte. Ibland är det riktigt svårt att skilja på dessa två och även att hantera.

Serotonin. Dopamin. Hunger.

2 thoughts on “Är du hungrig?

  1. Sedan jag började äta LCHF för snart 2 år sedan så kan jag faktiskt numera skilja på hunger och sug. Förut bara åt jag och tänkte inte alls på varför. Oftast för att jag var sugen förstås och var jag dessutom arg eller irriterad på något, ja då fanns det ingen hejd på vad jag kunde trycka i mej. Med LCHF får man både mindre sug och bättre humör!

Leave a Reply

