Lagom

Okej, tjejer och killar, nu ska vi snacka allvar, vad gäller mängd mat.
Sverige är känt för att vara landet lagom! Alla ska vara lagom. Sverige är det enda land med ett ord som lagom. Inre för mycket, inte för lite. Inte för fort, inte för långsamt.
Översätter vi det engelska så kan vi använda termen “just enough” vilket i sin tur betyder alldeles tillräckligt.

Vi överäter och vi underäter. Men vilka äter alldeles tillräckligt? Alldeles lagom? Inte många alls tyvärr! Det finns liksom ingen måtta åt vardera håll!
Äter du för lite så går den ner i sparläge och vill inte alls göra åt (gå ner i vikt) av sina reserver. Äter du för mycket (går inte ner i vikt) så gör kroppen likförbannat inte åt av reserverna, den får ju ny bränsle precis hela tiden. Du stressar kroppen, du frisätter kortisol bla.

Men äter du lagom mängd mat för dig (allt är givetvis individuellt) så hittar kroppen efter ett tag en trygg balans där den kommer att göra åt av de där fettreserverna du har och du tankar den med alldeles lagom bränsle, vilket gör att den känner att den inte behöver lagra inför sämre tider.

Frukost, lunch och middag. Efter handmodellen.

Hur äter du?

Mixtrar du med metoder här och där när du kanske egentligen behöver göra en så simpel sak som att skapa en trygg kropp. Byter du ut måltider mot flytande föda (fettkaffe osv)? Ätbar mat mättar längre och du får en tillfredsställelse av att tugga.

Ska vi behöva börja om från början och lära oss äta lagom?

5 thoughts on “Lagom

  1. Jag kan nog både under och överäta. Nu har jag dock skärpt mig så jag ska äta 2-3gånger om dagen och ordentliga portioner så jag håller mig mätt så det inte blir något ätande emellan. Mejerifritt så långt det går. Jag tror på det. Jag hoppas vågen vill röra lite på sig nu. 🙂

Leave a Reply

