Gymmet, jag slutar aldrig förvånas

Gymmet för mig ska vara en fristad. Där jag kan träna det jag inte kan göra hemma. Där jag kan pusha mig lite extra. Jag tänker alltid så att har jag väl tagit mig dit, ja då kan jag lika gärna stappla ut.

20140109-142601.jpg
Jag sticker inte under stolen med att jag ibland vill ha snygga och praktiska gymkläder. Men likaväl som jag åker ner i mina “moderiktiga” kläder (vilket fånigt ord) så kan jag utan problem åka ner i mina grenhålade mjuka bomullsleggings från hm och min sambos gamla urtvättade supermantisha. Spelar liksom ingen roll, huvudsaken är att man trivs och att man ger sitt bästa.

Igår märktes det tydligt att det är januari! Fullt! Så roligt även om en del kommer droppa av kom februari/mars.
Jag tränar för min hälsa och med en förhoppning om en starkare, mer flexibel och tightare kropp. Min träning räcker till det. Jag är inte ute efter magrutor eller biffiga armar.

20140109-143402.jpg
Men jag kan inte låta bli att ibland undra vad de där specifika människorna som pusslar och prioriterar träning 6/7 dagar i veckan har för mål när man knappt ser någon skillnad på dem från månad till månad. Tränar de för välmående, hälsa, viktminskning, rutor, muskler eller har träningen blivit som en drog eller en fristad? Man kan ju inte gärna fråga. En del har nya kläder var gång man ser dem och en “titta på mig vad duktig jag är” attityd. Så tråkigt. Hellre att man kör med en “alla är värda lika mycket” attityd och att man peppar eller håller sig till sig själv istället. För visst finns det de som har som mål, hoppas att de flesta har, att upprätthålla sig och med hälsa i baktanken, underbart. Men de där (lyckligtvis) fåtal som nästan förtrycker genom sin utstrålning och försöker visa hur lite andra kan. Det är faktiskt tråkigt.
Träna aldrig för någon annan än dig själv! Samma gäller kosten, viktminskning, klädinköp osv. Gör det för dig själv! ❤️ Gör det för att du mår bra!

9 thoughts on “Gymmet, jag slutar aldrig förvånas

  1. Det har inte slagit dig att man kan träna 6/7 dagar i veckan för man tycker det är kul, mår bra av det och precis som du nöjer sig med en stark, sund och välmående kroppp? Bara för att man prioriterar tid på gymmet och som du beskiver råkar ha ett intresse för kläder och ha nya träningskläder ofta så måste man ha mer mål än så ? Trist inlägg på en annars jättebra som jag följer , men kände mej träffad på ett negativt sätt.

    • Jo absolut kan man ha som mål att man tränar för att det är roligt! Det är självklart bara bra 🙂
      Jag tycker det är tråkigt när det blir till en modevisning på gymmet bara och när det bla klagas på oss som inte prioriterar bort våra barn x-antal tillfällen under veckan för att få egentid på gymmet, eller som när “nya” medlemmar inte får ta sin tid till att lära sig. När (som i detta fallet) det blir till en grej att man inte är värd lika mkt som gymmare om man inte har allt detta eller har råd med alla nya kläder osv och även att det poängteras att målet är magrutor men ändå händer inget på den fronten.
      Men egentligen, kanske lite klumpigt uttryckt så var väl min tanke att alla ska känna sig värda lika mycket oavsett moderiktiga kläder och kunskap. Segmentering tycker inte jag passar sig på gymmet där alla generellt är för att underhålla en bra hälsa. Inte min mening att du skulle ta åt dig. Kram

      • Tack för snabbt och fint svar 🙂

        Jag förstår vad du menar och alla är vi ju olika vad gäller familjesituationer, mål, prioriteringar och annat. För mej är mode ett intresse precis som träning och mat, så jag har sett till att kombinera dessa. Det gör mig glad, säkert på samma sätt när du kan kombinera dina intressen, två flugor i en smäll!

  2. Synd att du känner så på gymmet. Jag tycker verkligen inte alls det är så nämligen Tvärtom…men det är ju den egna känslan. “Dom” kanske tränar för att det är roligt,skönt eller välbehövligt. Just det vet man ju aldrig något om. Vilka kläder man har bestämmer man väl själv…dock hade jag mina ny köpta på mig igår när vi tränade samtidigt. Så jäkla bra…funktionella kläder. Resultaten får man bry sig om själv. Men det va roligt att träffa er på gymmet och hoppas vi ses igen där och att “dom” inte tar nån energi från dig…då blir det ju urtrist att träna ju….man får se till att träna för sin egen skull.

    • Ja kul å se dig, man ses ju inte så mycket längre som när man var mammaledig 🙂 jo det är klart att alla får träna som de vill, trist bara när “nya” medlemmar som gör sitt yttersta för att lära sig och kämpa igenom sina program de fått framtagna och så kommer “dom” där och ber dem flytta på sig för att de är för långsamma, för “dom” måste minsann göra sin träning i en viss ordning och kan inte vänta nån minut.
      Så tråkigt när man hör de där små tjejerna som taggat sig till tusen för att komma igång tappa gnistan pga “dom” där. Det var väl inte antalet träningar i veckan jag egentligen syftade på utan mest den där tråkiga attityden en del får, när man egentligen som rutinerad tränare borde föregå med gott exempel och kanske inspirera andra istället

      • Människors resultat har man ju ingen aning om. Vad är resultat? Är det att du förväntar dig mer av andra som tränar?Människor brukar få otroliga resultat…kanske springa snabbare, rehab på en axel, öka i sina styrkemoment eller bara känna glädjen flöda. Väldigt få som inte tävlingssatsar är ute efter magrutor….just dom tränar du dig ändå inte till. Behövs mer “tajming”. Jag är där för min träning och förväntar mig ingen pepp. Alla är vi lika upptagna . Men som du skriver så får man inte vara oförskämd. Det är tråkigt om ni fått erfara. Just det vet jag inget om. Men då får du ryta i nästa gång. Men att det är nån modevisning …där tycker jag du har fel. Men vill folk va snygga så får dom gärna vara det….men träning bör gå före….eller så går det kombinera. Jag älskar träningskläder. Kör hårt!!!

      • Jag har aldrig ifrågasatt varför du är där och tränar Sofia. Inte heller hur du prioriterar din tid eller hur du kör dina upplägg eller vad du önskar för resultat. Om du läser min kommentar ovan i samband med mitt inlägg så ser du att det i större bemärkelse var attityden på vissa som var tråkig.
        När jag gick i måndags så var det två yngre väldigt nedstämda tjejer som påpekade hur de sett fram emot att träna men de fick liksom inte “chansen” just på grund av andra rutinerade som inte lät dem få träna färdigt på sina maskiner. Och ja sånt tycker jag är fruktansvärt tråkigt. Det handlar sannerligen inte om avundsjuka utan mer om hänsyns till andra.
        Med ödmjukhet kommer man långt, det vet jag att du vet. Jag älskar också kläder, just gymkläder får för mig gärna hellre vara praktiskt funktionella än snygga och “moderiktiga”…… Synd att du verkar ta åt dig och provoceras av något som egentligen inte rörde dig alls. Hoppas du får en fin helg och lycka till på måndag!

      • Oki, jag förutsatte att du talade om hur du uppfattade. Missade dom yngre tjejerna…kör hårt nu och träna på.

Leave a Reply

