Ämnesomsättning

Kan man höja ämnesomsättningen?
Ja jag tror det, man kan höja den till den nivån den från början var tänkt att vara på, jag tror inte att man kan öka den över det. Många som har svårt att gå ner i vikt skyller på låg ämnesomsättning, det är liksom det snabbaste svaret man får.
Är det så?
Ja, det kan mycket väl vara så. Många många saker påverkar på ämnesomsättning. Först och främst behöver vi ha en fungerande sköldkörtel. Sen behöver vi jobba med stressnivån, stress påverkar T3 och T4 negativt (sköldkörtelhormoner) och vi behöver byggstenar i kroppen för att det ska fungera.
Byggstenar så som jod (kelp), l-tyrosin och selen.
Just selen har visat sig extra effektiv vid omvandlingen av inaktivt T4 till aktivt T3.
Pratar jag grekiska?
T4 är liksom en reserv som omvandlas till T3 i din lever. Båda är sköldkörtelhormoner.
Selen finns normalt bara i paranötter och vi får inte i oss den annars, vi behöver den för att fungera.

Hur märker man selenbrist? Det gör du generellt inte, inte förrän om många många år. Men som med allt annat, tar du tillskott så märker du om du hade en brist efter några veckor.

Jag ska faktiskt testa det här T3 tillskottet framöver tillsammans med Magnesium.

20140108-085952.jpg
Bilden kommer från MMsports.se och jag tjänar inget för egen vinning att blogga om dessa produkter.

Anledningen att jag ska testa magnesium är för att jag har sedan barnsben haft Karpaltunnel-syndrom i mina handleder och speciellt när jag blir trött, ledsen eller stressad. Arg ska vi inte prata om haha, jag skakar värre än en dildo. Skämt å sido, det har blivit mycket värre sedan graviditeterna och nu vill jag testa om det beror på en hormonrubbning.

Jag återkommer.
Men tills dess kan ni läsa här om Magnesium!

7 thoughts on “Ämnesomsättning

  1. “Skakar värre än en dildo”! Förstår frustrationen, men.. ursäkta.. HAHAHA!! Ogillar problemet men gillar liknelsen! Ska bli spännande att se om det blir bättre.!

  2. LMGTFY: ”(Wikipedia – Selen) “Största källorna till selen är kött, viltkött, fisk, skaldjur, inälvsmat, ägg, fågel och mjölkprodukter.”

    Hälsosidorna- http://www.halsosidorna.se/Selen.htm
    Livsmedel med Selen:
    Fisk och skaldjur, ostron, musslor, lax, makrill, tonfisk, alger, kelp, kött, inälvsmat, ägg, paranötter, nötter.
    Mindre mängd i vitlök, linser, ärtor, nötter, pasta, frukostflingor, fullkornsprodukter, vetekli, havre, mjölkprodukter, svamp, råris, kelp, öljäst och torrjäst.

  3. Jag beställde dom där hem idag. Jag har haft en sköldkörtel som spökat lite så värt att testa. Har inte så dåliga värden att jag har hypoteoros (stavning), men den kan vara lite gnällig ibland, så hoppas på dom här får igång min viktminskning igen. Har ju stått stil + upp sen maj….

Leave a Reply

