Glutenmage

Nu är det längesen jag åt så pass mycket gluten att jag fick en “glutenmage”. Det skrämmande är att det inte behövs så mycket alls. Många av er har nämnt detta i era #Kostologik30-mail, så jag sammanfattar lite.

Gluten är ett främmande ämne för kroppen, xenobiotika, som dessutom är skadligt på så många sätt.

Är det något som jag står för så är det glutenfritt, alla mina kostråd oavsett typ av kost, diet, metod kommer att vara glutenfria.

Vi har alla samma förutsättningar, vi har alla tarmkanaler och en del klarar av mer gluten, andra mindre och vissa inget. Varför? Är det så bra? Är det de som tolererar lite som är trasiga eller de som tolererar mycket?

20140102-072724.jpg
En äldre bild men nån dags skillnad, höger är efter att ha ätit gluten. Ser ju faktiskt gravid ut!

Det är inte så att en del klarar av gluten mer än andra, egentligen är det så att vi har olika näringsupptag i våra tarmkanaler. Vad beror detta på?

Vi har två olika nervsystem, när vi är aktiva, stressade och oroliga så är vi kort och gott i fel system, sympatiska. Fel system betyder avstängt matsmältningssystem vilket leder till lite eller näst intill inget näringsupptag.

Att en del tyvärr klarar av en större mängd gluten är alltså för att systemet inte riktigt fungerar som det ska, kroppen får inte klara signaler om att vi har stoppat ett främmande ämne i kroppen. Låter det här bra?

Självklart inte. På samma sätt då som att du tolererar äta gluten så kan du nästan kallt räkna med att ditt resterande näringsupptag är lågt eller näst intill obefintligt.
Gluten kan dessutom tränga igenom tarmväggen och i sinom tid då skapa “Leaking Gut”… Jag skulle kunna rabbla hur många negativa saker som helst och nu när jag tänker efter kan jag bara komma på en enda positiv sak och det är att det tillsammans med socker blir ganska gott. Nyttigt? Inte för fem öre och för mig är de 3 sekunderna av smaksensationer på min tunga inte värt de negativa aspekterna.

Jag resonerar som så att de som är glutenintoleranta, de har ett ganska fungerande system som säger ifrån och ofta verkar det som om folk vill “bota” detta… Men är det så klokt att bota en signal i kroppen som egentligen bara gör som den ska?

5 thoughts on “Glutenmage

  1. Det där är ju verkligen jag! Efter slarv med kosten så ser jag höggravid ut… Och jag har börjat förstå att det är gluten som kanske är den största boven och faktiskt inte sockret…

  2. Precis så ser jag ut när jag ätit gluten och/eller socker!!
    Oftast även när vi äter tacos, fast de e för att jag bokstavligt talat trycker i mig för mycke för att de e så gott 😉

  3. Har fått den ibland pinsamma frågan om när är det dags? Personen jag talar med har tittat ner mot min mage och smålett…. Nu har jag ätit glutenfritt och lchf sedan augusti -13 och magen har försvunnit, liksom i runda slängar 18 onödiga kilon. Jag hade inga som helst indikationer på att jag skulle vara glutenintolerant men förmodligen så var jag det på det tysta sättet. Med trög och gasig mage, att bajsa kunde göra ont, men jag visste ju inget annat. Så lyckan är nu fullständig, den svullna, gasiga, tröga magen finns inte mer.

  4. vad har du för tankar om mjölkprodukter och kött? Jag skulle jättegärna läsa ett inlägg om det för att få höra din syn och dina tankar om det, med din expertis som bakgrund. jag själv anser att det är fel för människan att förtära mejeriprodukter i vuxen ålder, vi är trots allt det enda djuret som vid vuxen ålder dricker modersmjölk och dessutom från ett annat djur. Vi har dessutom inte enzymer som kan bryta ner laktoset i mjölken, samma med kött, särskilt rött kött, människans ensymer är egentligen alldeles för svaga för att bryta ner kött.
    Jag har själv uteslutit gluten och rött kött ur min kost, mejeriprodukter är jag liite snällare på då jag är en sucker för jarlsbergsost hehe detta har hjälpt mig otroligt mycket då jag tidigare var extremt gasig i magen med fruktansvärda smärtor som följd. Vad tror du om en mejeri-/rött kött-fri värld?

    thumbs up för din blogg btw:)) det är få kost-bloggar man känner att man kna lite på

Leave a Reply

