Så här ska alla äta!

Nä… Rubriken är väl egentligen en parodi på en jädans massa blogginlägg som går runt just nu.

INGEN är stöpt i samma form eller hur? Ska vi alla ändå äta på samma sätt?

Bara för att något funkar för mig, dig, han eller hon, ska ALLA därför äta på just det sättet? Är det därför det enda sättet att äta?

Självklart INTE! Vi är alla olika. Vi är skapta på samma sätt men vi är genetiskt sammansatta olika.

GLUTENFRITT
Är bra för alla, det tror jag stenhårt på! Case closed!

MEJERIFRITT
Är generellt bra för alla och en del klarar av att äta mejerier utan att triggas, oftast är det sockerberoende som har svårt för mejerier och upplever suget större vid intag av mejerier. Sen att dagens mjölk innehåller Casomorfin-7 (cancerframkallande) är ju inte heller bra såklart, men nu pratar vi inte innehåll utan vad vi alla klarar av. Smör är mejeri men klassas inte som det när man äter mejerifritt.
Vad du måste fråga dig är: HUR FUNGERAR JAG?

NOLLNING/FAKIR
Att nolla kolhydrater gör att du låter kroppen skapa de ca 20gr glukos som är essentiella på annat sätt än av intaget föda. Essentiella betyder att kroppen/hjärnan MÅSTE ha dem på ett eller annat sätt. Oftast skapas de då genom ombildning av proteiner, efter ett tag bli kroppen bra på detta.
Vi går även in i ketos vid brist av kolhydrater och skapar oss (oftast sockerberoende) en annan form av kickar, man strävar efter mer hela tiden och har då bytt ett beroende mot ett annat. Ketos är bra ibland, inte jämt. En lågkolhydratare är oftast alltid lite i ketos även om inte stickor visar så. Vi har en högre fettförbränning än en tallriksmodellare.
Är det inte bättre att ge kroppen de ca 20gr kh den behöver om dagen OCH du slipper C-vitaminbrist & brist på folsyra m.m
C-vitamin behövs bland annat för att vi ska bygga serotonin, serotonin dämpar oro och ångest.
Är det värt att nolla och behöva ta tillskott? Är det verkligen bra? Bara du kan och känner din kropp! Bara du kan väga för och nackdelar för dig själv, men vet om alla faktorer innan. Lyssna bara på dig själv! Är din viktminskning så helig att det är värt att skapa obalans eller nollar du en kortare tid för att ruska om kroppen? Du känner dig själv allra bäst!

FASTA
Alla som redan kan äta på ett lugnt, stressfritt sätt och som på så sätt har skapat sig en trygg kropp kan på olika sätt tillämpa olika former av fasta. Periodisk Fasta 14:10, 16:8, 18:4, 5:2, 6:1 ja allt vad som finns MEN tänk på att för en stressad, otrygg kropp kan detta ha tvärtom effekt. Du skapar bland annat kortisolpåslag som sedan kortfattat lagrar sig i dina fettvalkar. Sen finns det olika aspekter på fasta. Viktminskning, hälsa, stabilt blodsocker (vilket vi lågkolhydratare redan har).

FETTBOMBA Personligen tycker jag att det är helt galet. Vid fettbombning är intaget fett större än normalt vilket betyder att du rubbar dina mättnadshormoner. Har du redan ett trasigt system där du inte riktigt lärt dig hur din mättnad fungerar och vad du behöver äta för att överleva ja då kan du självklart överäta och även gå upp i vikt av LCHF. Hela fungerande människor mår illa, kräks kanske till och med vid överätande av fett medan vi trasiga inte har den reflexen. Utan vi matar på. Fett bränner fett, ja. Till en viss gräns. Det är fettbombning som skapat namnet som står stämplat i en lågkolhydratares panna av många tallriksmodellare: Fettdieten! Jag ger mig tusan på det. Känns det rätt?
Känns det hälsosamt att bara äta eller dricka en massa fett? Klarar din kropp av det? Känner du skillnad på mättnad och sug? Serotonin och Dopamin? (Varför du äter?) eller vill du tro att du går ner mer i vikt (tror du att du ökat fettförbränningen till skyarna) om du ökar fettintaget så kopiöst? Eller vill du äta varierat så att kroppen får det den behöver och därmed minska intaget av tillskott, få i dig det du behöver på ett så naturligt sätt som möjligt? Bara du kan svara på detta….

SUBSTITUT
Att leta substitut till mjöl, socker, sirap osv är det många som gör. Många som äter för hälsa klarar av att äta bröd bakad på mandelmjöl och kokosmjöl. Andra dricker lightläsk, funlight eller äter sukrin/stevia-sötade bakverk. Men detta är få förunnat. Många av oss har en sockergris på vänstra axeln. Vi klarar generellt inte av detta. Sött på tungan skickar ut signaler som sänder ut insulin i kroppen trots ett icke höjt blodsocker. Vad händer? Jo insulin jobbar mot ingenting, eftersom det inte finns något högt blodsocker. Än. Vad händer mer i kroppen? Den blir allt som oftast stressad. Vilket i sin tur leder till ett ökat kortisolpåslag. Kortisol och Insulin ute i kroppen tillsammans lagrar fett i din fettvalk.
De enda som klarar av det här på ett “normalt” sätt är diabetiker typ 1, eftersom de saknar insulinproduktion.
Du måste känna efter hur du funkar! Känns det bättre att söta med icke naturliga saker eller sötar du då och då naturligt med honung? Känns det bättre att undvika helt? Är du som jag, undviker allt vad sötningsmedel heter men bakar lite fröbröd då och då?

Vegetarisk
Proteiner behövs för att vår kropp ska fungera som den var menad att göra. Vuxna behöver få i sig 8 essentiella aminosyror dagligen och barn 10. Dessa kan vi inte bygga själva.
Vi behöver ca 0,7-1gr protein per (önskad) kg kroppsvikt. I 100gr kyckling finns ca 20gr ren protein vi kan ta upp, så om önskad målvikt är 60kg så behöver du äta ca 300gr kyckling (proteinkälla) om dagen.
Vad du behöver fråga dig är hur ska jag få i mig tillräckligt proteiner på en vegetarisk kost utan att ta till soja och bönsubstitut? Äter jag vegetariskt av en anledning? 7 dagar i veckan eller bara exempelvis köttfrimåndag för miljöns skull? Vad är din anledning?

Vad min tanke bakom detta är att du ska förstå att vi alla är unika. Det finns inget facit. Det finns ingen som kan tala om för dig hur just du ska äta MEN jag vill att du ska veta vad som händer i din kropp och att du är medveten om valen du gör. Lika medveten om dessa val som du är när du väljer att ta en chokladbit eller en lussekatt.

Massa kärlek,
Mickan

Advertisements

5 thoughts on “Så här ska alla äta!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s