Omega3 & Kalcium

Varför bör de flesta av oss äta tillskott av Omega3?

Jo, det är så finurligt att vår basföda innehöll en hel del mer fisk & skaldjur än vad vi idag äter. På stenåldern tillexempel så letade vi kräftdjur i brynet och vi fiskade dagligen. Vi fick alltså i oss tillräckligt av omega3 fettsyror. I dagens matsamhälle så kanske vi knappt äter fisk/skaldjur en gång i veckan och då oftast samma sort. Lax, torsk eller räkor. Förr tog man vad som fanns. Variationen var stor.
Omega3 är essentiellt för oss, alltså, vår kropp kan inte bygga det själv utan vi måste tillföra det i vår kost.
99% av oss borde äta omega3 som tillskott. Även skaldjursallergiker kan äta omega3, man får titta lite på vad själva kapseln innehåller (de flesta är okej, finns bara ett undantag om jag inte minns fel) bara men fiskoljan är inga problem. Är man hardcore kan man ju köpa enbart oljan.

Omega3 förebygger en väldans massa grejer i vår kropp bla så har det positiv effekt vid depression och ångest, diabetiker och barn med adhd visar positiva resultat vid tillskott.
Du hjälper ditt blodflöde att vara det normala, positiv påverkan på dina luftvägar speciellt astmatiker, du blir kanske inte i sig själv mycket smartare än du redan är MEN du tänker klarare och blir piggare och känner dig därmed lite smartare 🙂

Så allt det där tjatet från Mormor om att man ska äta upp sin fisk. Det är sant.

Vi alla här hemma äter Omega3 och D-Vitamin som tillskott. Jag äter Askorbinsyra (C-vitamin) när jag ibland utesluter grönsaker i min kost, speciellt till frukost då jag oftast bara äter protein och fett. Min sambo äter Askorbinsyra dagligen för att kompensera de uteblivna grönsakerna. Även Selen i form av paranötter, 2-3 om dagen.

Kalcium.
Det ska man generellt inte ta som tillskott. Varför?
Överskott av Kalcium skapar Kalciumbrist.
Sverige och Finland är de två länder som konsumerar allra mest mjölk/mejerier och även de två länder med allra högst antal benskörhet.
Man behöver alltså inte ens ta kalciumtillskott om man inte dricker mjölk eller utesluter mejerier.

2 thoughts on “Omega3 & Kalcium

  1. Måste bli bättre på det där alltså… D-vitamin försöker jag att ta varje dag, men Omega-3 går det sämre med. Har lite fobi för de där kapslarna sedan jag åt några som gjorde att jag rapade fisk hela dagarna. Uurk! 😉 Vilka omega-3-tillskott tar du? Kram Stina

    • Jag tar just nu healthwells jag brukar variera 🙂 usch fy, såna rap är inget roliga!
      När man känner att kapslarna gör så, att man rapar fisk så kan det vara för att de härsknar, klipp sönder och lukta på den första och sista i varje burk 🙂 kram

Leave a Reply

