Recept: Julköttbullar

20131217-135320.jpg

Fina Madelene bad mig posta mitt köttbullerecept och självklart gör jag det ❤️
Mina köttbullar är helt glutenfria, helt osötade och de blir saftiga.

2kg blandfärs (japp jag tycker det blir saftigast)
4 ägg
1 dl grädde
2 msk dijonsenap
Salt och peppar och lite muskot

Detta är grundreceptet.
Ibland har jag även i lök, vitlök, soltorkad finhackad tomat, fetaost eller som till jul då har jag i ca 1 tsk kanel. Prova jag lovar det är så jädrans gött.

Blanda allt men slå inte sönder köttfärsen utan vänd mer ner allt. Låt stå i ca 15-20min och sen formar du dina bullar eller biffar. Bryn dem i riktigt smör så de får lite färg, lägg dem sedan i en ugnsfast form och låt dem bli klara i ugnen. Häll lite vatten i formen och låt dem gotta sig i ugnen i ca 10min på 200gr.

Jag brukar göra gräddsås i stekpannan, av köttbulleresterna 🙂 i med grädde, creme fraiche, lite cognac och lite fond och soya. Mums!

20131217-135355.jpg

One thought on “Recept: Julköttbullar

  1. Super tack!
    Jag ska göra som köttbullarna till middag idag. Jag gjorde enligt mormors recept igår, då jag ska ta med till julafton. Det är ju inte julafton på riktig utan mormors köttbullar 😉

    Men dom här verkar kanon tack för recept!!

    God jul!

Leave a Reply

