Idag mår jag bra

God morgon min vän,
Måndag och många dagar kvar till helg. Hur känns det? Inte så många dagar kvar till jul nu. Mysigt!

20131209-072320.jpg
Du vet den där känslan. Känslan av julgran i huset. Som lyser upp hörnet av ett rum. Den gör mig varm inombords.

Idag mår jag bra. Bra sömn. Vilket vi gärna glömmer av är så viktigt. Vi fungerar inte utan sömn. Stressar du så påverkar du sömnen negativt.

Helgens mat har varit helt okej. MEN i fredags åt jag en liten liten slice av en pizza, drack några smirnoff ice och i lördags märkte jag av det direkt. Lättare magknip och grumlig i skallen. Tänkte inte mer på det utan mer så “jag är amatör nu för tiden”. Igår. Igår så smakade jag på ett Cadbury Chocolate Shortbread som Barry hade med sig och en liten pizzakant och fy fan jag låg och kved i soffan i magknip nån timme senare. Med huvudet i min mans knä. Jag svor för att jag smakade.

Jag vet hur och vad som händer i kroppen ända ner på molekylform. Men det är lättare att veta än göra ibland. Teori och praktik.

Det är bara att inse, jag mår inte bra av vad många kallar undantag. Det är för mig inte värt att ha magknip.

MEN. Man lär känna kroppen något enormt. Jag vet att jag klarar av en liten liten mängd socker utan att vrida mig i magknip. Gluten däremot. Det verkar jag inte klara av alls längre. Och det, ja det kan jag leva med. Jag har valt att leva glutenfritt.

Just nu. Just nu kan jag knappt knäppa mina jeans utan att det klämmer och jag är svullen som om jag vore gravid i vecka 20.

Hur reagerar din kropp?

2 thoughts on “Idag mår jag bra

  1. Hej!

    Det är första gången jag lämnar en kommentar, men jag har följt dig ett tag nu, och fått många aha upplevelser under den tiden.
    Som med stress, jag blev alldeles knäckt ett tag av att jag inte tappade i vikt, tills jag insåg hur stressad jag var, med två barn under tre år och andra yttre omständigheter så var det inte så konstigt att jag stod still, nu har jag varvat ned ordentligt bl.a. med hjälp av akupunktur, och vips har kroppen börjat släppa mitt överflöd.
    Min kropp blir alldeles ur spel efter undantag, äter jag gluten och socker får jag den värsta bakfylla man kan tänka sig dagen efter.

    Med vänlig hälsning,

    Eva-Lena

    • Hej Eva-Lena, vad glad jag blir att höra att det börjar släppa för dig 🙂 nä, som småbarnsmamma är det svårt att komma till insikt med hur stressad man faktiskt är, nästan konstant och även undermedvetet. Vad skönt att du börjar varva ner. Åh akupunktur är något jag velat prova länge.
      Varje kväll när jag går och lägger mig gör jag den där “gomövningen” jag pratar om ibland och djupandas, jag märker jättestor skillnad från när jag inte gör det.
      Hoppas du får en fin dag! Kram

Leave a Reply

