Äggmjölk

Det är väldigt sällan jag skriver om mina barn mer än generellt. Väldigt sällan jag ger mig in i nån matdiskussion angående barnmat. Jag har mina åsikter och som mamma försöker jag ju självklart ge mina barn det bästa jag kan. Ibland måste man tumma lite på regler för att få vardagen att gå ihop, det förstår ju vem som helst.

Vår lille kille är väldigt duktig med att äta. Som många små pojkar är. Men han tvekar verkligen aldrig på att smaka och han äter för det mesta samma mat som jag. Polly är lite mer kräsen och vet vad hon gillar.

Jag hymlar inte med att mina barn inte äter LCHF men de äter så nyttig och grundlagad mat jag kan ge dem. Visst ibland slinker lite köpeköttbullar ner och även då och då lite pasta eller nån kaka, även om jag är den där riktigt tråkiga mamman som inte alltid vill att mina små ska fika hit eller dit på sötsaker.

När vi fick Polly visste vi inte bättre, man ger ju välling till små barn? Eller?
Nej, det gör man generellt inte, i resten av världen. Det är bara i Norden och allra mest Sverige som välling konsumeras. Jag tror att det har med att göra att mödrar började jobba mer och mer förr i tiden och det var smidigt, gick snabbt och detta istället för att sitta och mata barnen, Pappor kunde hjälpa till på ett annat sätt i vårt “jämställda samhälle”. Jag vet inte. En teori bara.

Hur som helst. Polly gillar inte välling. Känns bra. Hon äter vanlig mat till kvällsmat. Men Scott som inte är så gammal har vi nu insett att han klarar sig inte riktigt hela natten utan något extra på kvällen efter kvällsmaten.

20131209-121538.jpg
Jag vet att ni är många därute som vill undvika gluten i flytande form som omvandlas supersnabbt till glukos till era barn och det bästa rådet jag kan ge er utöver vanlig bra mat till era barn är Äggmjölk.
Scott älskar det. Jag tycker mig märka att får han äggmjölk på morgonen istället för yoghurt eller annat så står han sig mycket längre och han är sitt glada jag hela förmiddagen fram till mellis. Det är för mig guld värt att ha ett barn hemma som är mätt. Som kan fokusera på att leka och springa runt precis som små barn ska göra. ❤️

Äggmjölk
3 ägg
3-4 dl kokt vatten
1-3 msk kokosfett
En nypa vaniljpulver, kanel, kakaopulver, pepparkakskrydda eller vad du nu känner för.

Häll äggen i en hög skål, kör med stavmixer och häll i lite vatten åt gången, tills du tillsatt allt till lagom mjölkig konsistens. Jag tillsätter lite vanilj för att det ska bli lite mer barnvänlig smak.
Neutralt (eller smaksatt) kan du dessutom använda mjölken till din latte. Mums.
Det här blir två flaskor och en skvätt till mitt kaffe.

Jag gör ibland en lite större sats, det står sig ett par dagar i kylen. Bara att ta fram och värma.

4 thoughts on “Äggmjölk

  1. Mycket intressant!

    Jag är inte så insatt i detta, men känner du till vad det finns för alternativ till modermjölksersättning om man inte ammar (av olika anledningar)? Vad jag har sett så är det mesta inte sådant som jag själv skulle stoppa i mig.

    Jag har själv inte barn men vill gärna utforska ämnet fram tills den dag då det blir aktuellt!

    • Just modersmjölkersättning vågar jag inte svara på. Jag följde Monique (Lifezones) råd om att ge just mjölkersättning som ersättning men skippa välling. Det är gluten i sig som är skadligt och även om mjölkersättning inte är superbra så är det bättre än välling. Sen behöver ju de pyttesmå få i sig näring på ett annat sätt än ett barn som är gammalt nog att äta välling, då kan man ofta ge dem mat istället. Kram

  2. hej! tack för en superbra blogg, facebook och instagram 😉

    vi ska köra mjölkfritt ett tag framöver för att se om vår 1.5årings magproblem kommer därifrån. Eftersom vi bor utomlands och här inte finns någon välling (annars hade vi säkert gett våra flickor det-för att vi inte vet bättre ;)) men iallafall eftersom här inte finns välling har vi då gett barnen varm mjölk istället. Men den lilla har diarre och har haft ända sen hon föddes så nu ska vi prova med mjölkfritt ett par veckor. Vi har köpt hem sojamjölk men jag känner mig inte bekväm med att ge henne soja..Jag har läst mycket negativt om det, så jag har mina tvivel.. Mandelmjölk är superdyrt, även om jag skulle göra min egen. Sen finns ju alternativet hemmagjord havremjölk…? Men det jag undrar mest som du kanske kan svara på är om äggen blir tillagade bara genom det varma vattnet? Vi bor ju som sagt utomlands och risken för salmonellasmittade ägg är avsevärt högre än i Sverige. (Vi bor i förenade arab emiraten-dubai)

    • Tack för fina ord!
      Sojamjölk hade jag personligen inte gett mina barn. Barn behöver få i sig 10 essentiella aminosyror och mkt finns i ägg bla. Googla Birgitta höglunds äggmjölk, hon tillreder den ordentligt dvs låter det koka upp. Jag gör efter det receptet till 90% det känns bättre 🙂 lycka till med litens mage! Kram

Leave a Reply

