Rätten till bra äldrevård!

20131126-143818.jpg

Något som gör mig förbannad är hur våra äldre tas hand om. Ja, yngre också förskolemat bla. Men idag är jag arg på äldrevården!

Jag har haft en livlig diskussion med min mormors läkare om vitaminer idag. Jag vill ge min mormor tillskott av Omega3, B12, D-vitamin och Askorbinsyra. Jag ifrågasattes direkt.
Varför Omega3? Jo, för att alla generellt behöver det, speciellt människor med obalans. Men varför till en äldre dam? Jo, för att lindra ledvärk, balansera upp den näringsfattiga kosten hon får (jag återkommer om kosten, under all kritik) och för att hjälpa och lindra åldersdemens.
Jag påpekade också att de måste hålla koll på hennes blod eftersom omega3 hjälper blodet att flyta bättre. Nu äter hon inga blodförtunnande mediciner men hade hon gjort det så hade det här varit SUPERVIKTIGT att göra tillsammans med en läkare.
Läkaren påstår att de äter fisk en gång i veckan!!! när jag frågade honom om Eikosanoider och balansen där så bad han om min licens. Den kommer på posten i veckan svarade jag, haha!

Varför D-vitamin? Enkelt. Hon går inte ut så ofta knappt varje dag ens och detta endast i fem minutersintervaller för att röka. Sverige är ett mörkt land.
Han påstår att jag kommer överdosera för hon får (ÅTERIGEN) i sig det av kosten, när jag frågade av vad exakt ??!!! så svarade han bara ja kost är ju mat om du inte visste det! Jag suckade djupt!

C-vitamintillskott i form av Askorbinsyra för att hon dels har klåda och dessutom inte får i sig tillräckligt av sin kost (ÅTERIGEN!). Här fick jag bara som svar, gör som du vill det är din mormor! JA TACK JAG VET!!!

Tillslut då B12. Ja där fick jag faktiskt medhåll och behövde inte argumentera. ALLA äldre behöver äta B12!

Halleluja för äldrevård och läkare!

Är det så konstigt att jag vill att vår älskade Mormor ska få det bästa, att hon ska få de tillskott hon behöver för att må så bra som möjligt?! Ska det vara så jädrans svårt för en läkare att tänka?!

Jag måste dock ge Sköterskan en tummen upp, hon höll faktiskt med mig på alla punkter utom B12. Där jag och läkaren för en gång skull var enade!

2 thoughts on “Rätten till bra äldrevård!

Leave a Reply

