Socker vs Sötningsmedel

Med risk för att bli halshuggen….. Igen!

Men……. Hur ser du på det här med sötningsmedel? Hur ser du på det här med socker?

Socker ger en “naturlig” höjning av ditt blodsocker där insulin fungerar som så att reglera blodsockret medan sötningsmedel genom sött på tungan ger dig ett “falskt” insulinpåslag som jobbar mot något som inte fanns från början och som sedan i sin tur stressar kroppen och stress utlöser kortisol och insulin tillsammans med kortisol i kroppen packar in fett i fettvalken. Kortfattat.

Summasumarum socker är inte bra, sötningsmedel är inte bra. Socker är cancerogent och likaså sötningsmedel. Socker i stora mängder gör dig fet, sötningsmedel i stora mängder gör dig fet. Båda stannar upp viktminskning.

Det är bara diabetes typ ettor som klarar av det här med sötningsmedel i kroppen eftersom de saknar insulinproduktion.

Du kanske ser den röda tråden av min åsikt här i vart fall? Jag gillar inget av det och undviker båda delar. MEN ska jag mot förmodan unna mig något (varför ska alltid människan unna sig mat?!) så unnar jag mig en liten liten del socker.
För att jag VET att kroppen vet hur den ska ta hand om sockret! Vet vi verkligen hur kroppen reagerar på stora mängder sötningsmedel under en längre tid? Säg en livstid?

Ska jag “unna” mig något ska det vara förbannat jädrans gött och jag ska bannemig inte kompromissa för då kan det likagärna kvitta att “unna” sig!

Som på min födelsedag, jag “unnade” mig faktiskt en chokladboll (negerboll heter det typ fortfarande här i stan, men det får man inte säga så jag skriver chokladboll). En riktigt god chokladboll, full av kolhydrater… Choklad, socker, smör, kokos. Och vet du vad. Jag hade inte ens dåligt samvete efteråt. Varför? För att jag
1. Valde det.
2. Vet hur kroppen fungerar vid sockerintag.
3. Det var bannemig värt varenda liten sockerkick som skickade mig till Haparanda och tillbaka inom 5 minuter. 4. Jag äter inte sött överhuvudtaget i vanliga fall.

Jag säger inte att du ska konsumera socker. Jag säger inte att du ska konsumera sötningsmedel, valet är ditt. Inget av det är artegen föda.

6 thoughts on “Socker vs Sötningsmedel

  1. Jag väljer också lite socker framför sötningsmedel (med några få undantag). Känns som att jag vet vad rent socker är medan jag har lite svårt att förstå sötningsmedel. Dessutom behöver jag inte alls så mycket sötning nuförtiden när kroppen inte är van vid söta saker.

  2. Håller med, lite vanligt socker är att föredra nån enstaka gång. Svårt för smaken av sötningsmedel, gillar inte konstgjorda smaker….
    Men det blir alltmer sällan sötsaker, njuter hellre av bär eller lite frukt som sötning.

Leave a Reply

