#framgångsfredag

Jag har lite bloggtorka just nu, eller ja det är nog främst egentligen hur mycket jag skulle vilja dela med mig av min kunskap men när jag vaknar och inser att jag drömt att min sköldkörtel satt på en stol och skrattade åt mig och min kortisolnivå och min T3-produktion så avvaktar jag lite… Jag måste processa allt innan tentan på söndag!

Många av er mailar och ber mig om hjälp “hur man kommer igång” med kostombytet, hur gör man det varaktigt och på enklast bästa sätt. Några av er har jättebråttom och panik. Jag ska svara på alla mail efter helgen. ❤️

20131122-132906.jpg
Men mitt allra första tips är att ett kostombyte måste vara något du vill och tänker hålla, ett sätt du kan tänka dig att leva på. Inte bara en “Quick Fix”. Är det en snabb effekt du är ute efter så är det någon slags metod du använder och för varaktigt så ändrar du din livsstil. Sen kan man givetvis använda metoder i sin livsstil, så som pf 16/8, 14/10 m.m

Jag började inte så, tyvärr. Jag började med tanken som många andra gör Hur fan ska jag bli smal? Vad jag borde frågat mig själv var, hur äter jag för att må bra och SAMTIDIGT går ner i vikt!
Jag hetsade rätt mycket i början, inre stress och vägde mig titt som tätt. Jag mätte mig och jag var aldrig riktigt nöjd. Jag testade fakir, mejerifritt och pf. Idag är jag glad att jag gjorde det men hade jag inte stressat så, så kanske min viktminskning gått fortare. Eller inte. Idag spelar det mig ingen roll. Jag skulle ha ätit på ett sånt sätt som gjorde min kropp trygg i början, inte jaga kilon. De kommer trilla ändå.

En dag i somras ramlade poletten ner, men först efter att jag började känna mig tillfreds med mig själv och jag hittat en balans mellan mat och viktminskning.
Jag lärde mig äta utan att tänka.

Det största och absolut viktigaste rådet jag kan ge är TÅLAMOD och självklart glutenfritt (återkommer mer om varför), margariner, mindre kolhydrater och inget sött och inga nötter. När man viktminskar måste man vara ganska strikt och ha tålamod och försöka att inte stressa, stress ökar kortisol. Kortisol tillsammans med insulinpåslag packar in fett i fettvalken. Sköldkörteln funkar inte som den ska under stress. Ja jag skulle kunna skriva en hel avhandling om varför tålamod är en dygd!

Den dagen du inte tänker på mat, hur du ska äta, vad du väger, hur många kilon du har kvar är den dagen din viktminskning kommer gå som en dans.
En liten tumregel som vi Kostrådgivare kommer att ge dig som hjälpmedel är “handmodellen”. Jag lovar den funkar. Du kommer att få hjälp med ditt matintag och du behöver inte räkna.

Att räkna mat skrämmer mig, då är vi tillbaka på att äta som på 90-talet.

Självklart är det bra och kan hjälpa många att räkna eller mer så hålla koll på sitt kh intag MEN var inte fanatisk. Äter du efter handmodellen så behöver du inte räkna och en vacker dag kommer du inte ens behöva använda den. Du kommer ändå gå ner i vikt. Handmodellen är protein i volym av din handflata (bredd, längd och höjd), BRA kolhydrater en handflata, främst mörkgröna grönsaker och fett i en cirkusmängd av din knutna näve (ca 1dl). Mår du illa av fettet (sås, röra osv), dvs för att du inte har ett trasigt överätarsystem så halverar du mängden. Så här äter du lunch och middag. Frukost är en handflata protein och en knytnäve fett. Exv 2 mosade ägg i smör eller en omelett med en räkröra.

Vill du lägga på lite träning för viktminskning så är konditionsträning/promenader den bästa (återkommer om varför).

20131122-135117.jpg
Så här såg min “frunch” ut härom dagen, handmodell för frukost.

Enkelt eller hur?

Idag är det #framgångsfredag! Dela gärna med dig av din framgång, hälsa, fysiskt, psykiskt eller annat.

Jag tänkte även så här att efter tentan och resultatet som kommer på tisdag så får ni gärna maila frågor, funderingar och annat som rör kosten. En passa på grej för er innan Kostologik blir Kostrådgivning.

Kan jag så kan bannemig du! ❤️ jag tror på dig, gör det du också!

2 thoughts on “#framgångsfredag

  1. Hej
    Har läst detta enkla komihågtips nu flera gånger när jag surfat omkring men undrar vad menas med en handflata? Är det hela insidan av handen eller är det utan fingrarna? Å en knytnäve sås hur mycket är egentligen det, cirka? Min knytnäve ser ut att vara 2,5-3dl… Det är ju jättemycket…blir till att äta såsen med sked…
    Tack på förhand!
    HaD gott!
    //A

    • Hej Annika, det är hela handen inklusive fingrarna, höjd, bredd och längd på ett ungefär, det är ju en tumregel. Känner man att det blir för mkt mat så tar man bort fingrarna och kör bara utefter handflatan. Knytnäven är samma, man räknar på ett ungefär 1-1,5dl. En del människor med stora händer är ju i regel ofta större byggda och kanske till och med behöver mer mat. Men även där, känner man att mängden är alldeles för mkt så äter man 3/4 eller halverar 🙂
      Jättebra metod att lära känna sig själv oh ens ätbeteende på 🙂 kram

Leave a Reply

