Rätt nervsystem

Nu har jag släppt allt! Jag har en fruktansvärd inre stress just nu att jag inte ska hinna plugga så mycket som jag vill innan tentan nästa söndag. Även fast jag är ledig från jobbet ett par dagar i veckan pga av skolan så stressar jag inte ner, nä för dum som jag är ser jag ju inte möjligheterna till återhämtning utan jag ser bara svart på vitt att jag förlorar inkomst för typ 30 timmar. Hur dum får jag vara. Har vi överlevt på försäkringskassans underbara utbetalningar och föräldrastöd i två år så kommer vi klara oss galant om jag inte jobbar 173h denna månaden… Man hittar då alltid något att stressa över!

20131115-121720.jpg
Nu sover barnen middag och jag har faktiskt släppt ALLT! Jag ligger utfläkt på soffan med kaffe på pallen och droppar min tunga och lyssnar på havsbrus!

Genom att “släppa ner tungan” i gommen kan du ta dig från fel nervsystem (sympatiska – stress/fara/oro) till rätt nervsystem (parasympatiska – vila, lugn) på ca 1 minut! Prova vettja!

Det är jätteviktigt att vara till större delen i rätt nervsystem, det påverkar massor av funktioner i kroppen. Mag och tarmfunktioner som segmentering/peristaltik, huvudvärk, spänningsvärk, sömn ja en hel bunt med funktioner påverkas om vi är för länge i det sympatiska, där vi är när vi stressar!
Det är bra att stressa lite ibland och sen varva ner, många glömmer att varva ner.

Stresshormoner som glukagon, adrenalin och kortisol påverkar kroppen negativt. Dessutom kan glukagon och adrenalin försvinna av sig självt exv med hjälp av “tungan” och mindfulness. Medan Kortisol måste man få bort genom fysisk aktivitet.

Härligt med lite användbar fakta? Eller vill ni hellre läsa om vad jag äter till middag?

Hoppas du har en underbar dag!
All Kärlek,
Mickan

Leave a Reply

