Färdigbakt om 11 dagar

20131113-140822.jpg

Att tentaplugga skulle vara så kul hade jag aldrig i mitt stilla sinne föreställt mig.

Jag har sett mig själv framför mig, slita mitt hår, bälja kaffe, känna panik och idiotförklara mig!

Men även näringsfysiologin nere på molekylnivå är så jädrans intressant. Att vår kropp fungerar som den gör är ju helt sanslöst! Att allt beror på hur våra små hormonet dockar in i sina receptorer. Att just du eller jag reagerar på vissa sätt och beter oss på vissa sätt, att det beror på vår sammansättning tillsammans med uppväxt, så intressant.

Visst, det är ingen dans på rosor att bli Kostrådgivare, det är tungt, riktigt tung kunskap men så intressant och det är väl därför som det känns så lätt. Det enda jag haft panik över är hur jag ska få tiden att räcka till mellan barn, hem, jobb och plugg. Men det går, hemmet är väl det som får lida lite, tyvärr. Men så får det bli ibland. Jag längtar tills jag kan ta en hel dag och bara verkligen gå lös i skåp och vrår innan advent! Men allra mest längtar jag tills jag är färdig Kostrådgivare. Om 11 dagar är jag färdigbakt!

Helt sjukt! I våras när jag tog steget, att jag insåg vad jag ville bli som “stor” så kändes det så långt borta och nu, nu har jag det snart i handen. Om jag klarar tentan vill säga.

Jag är i grund och botten ett litet stud, en liten plugghäst som i och för sig alltid haft (tack och lov) ganska lätt för mig i skolan. Men att plugga på äldre dagar när man har mycket annat om och kring sig har varit och är en utmaning. Det är tur jag har världens bästa klippa, han med den dova rösten som får mig att tro att jag fixar detta.

Om jag klarar tentan, hur ska jag fira?!

Det känns helt sjukt att jag kommer att ha en yrkestitel som innehåller både Diplomerad och Licensierad. Helt jädrans galet, spännande och nervöst!

Det här känns mer värt att fira än min kommande 28års dag……… Bah…….

4 thoughts on “Färdigbakt om 11 dagar

  1. Ja tänk vad häftigt att vi snart är klara! Måste ju absolut fira stort när vi klarat tentan! 🙂 Jag funderade om jag skulle vara riktigt “elak” och bjuda in familj och vänner på kostrådgivarkalas där det bara serveras “Sofie godkända” godsaker, så får man visa att man VISST kan äta gott utan socker och mjöl 🙂 Fast mina syskonbarn blir kanske inte så glada då….

Leave a Reply

