Blindas av det förflutna

20131111-093311.jpg

Även jag som numer har en hel del kunskap i bagaget tvivlar och även jag som borde veta bättre nu tvivlar.

Jag tvivlar på att något händer med min kropp. Kanske inte så tvivlar egentligen men jag blir blind. När man en gång varit modell större även om jag drog på mig mina kilon vid två graviditeter så är det svårt ibland att se att man kommer framåt.

Jag vet att jag är “liten” nu, jag vet att jag är helt okej och jag vet att jag gått ner massor av kilon och att det syns, för andra.

För ibland är det ju så, man ser inte det själv. Jag peppar mig själv genom före och efter bilder. Jag väger mig inte så ofta längre och bara det är en vinst.

Men ibland. Ibland när jag tittar in i spegeln och har en sån där dag då jag känner mig svullen. Ja, då tvivlar även jag på att jag kommit någonstans. Hjärnan spelar mig ett spratt och jag ser fortfarande den där tjejen, nyförlöst och med 25-30kgs övervikt. Det är sjukt egentligen att man tänker så! Men jag vet att vi är många, man har svårt att hinna med!

Men vet du, därför är kroppen så finurlig, tror jag iallafall. Det är därför vi ibland stannar upp i viktminskning och har de där “platåerna” som jag diskuterade i tidigare inlägg. Jag tror att det är för att vi ska hinna med mentalt också.

Vad gör jag när jag har en sån dag?
Jo, jag försöker ge mig en bitchslap i fejjan med återkommande back hand och säger, fan vad du är dum Michaela. Sen går jag och tar fram ett par jeans ur för stor högen och då har jag ju allt svart på vitt! Bästa morgonrutinen är att första spegeln du passerar så hälsar du på dig själv som om det var den snyggaste människa du såg “Tjena Mickan, fan vad snygg du är idag, bra jobbat!”

Lite störd lär du känna dig, i början, men sen…. Sen blir även det en del av ditt liv! Att tacka dig själv för vad du åstadkommit och hylla dig själv, för alla har vi något vi gillar hos oss själva, eller hur!

Det lyser igenom när vi mår bra och andra kommer märka det. De kommer fråga “va fan är hennes/hans hemlighet”.
Självinsikt, pepp och bra mat svarar vi då.

3 thoughts on “Blindas av det förflutna

Leave a Reply

