Platå, finns det?

Nej. Det finns egentligen ingenting som är en “platå” MEN vad vi kallar platå finns.
En kvinna går I SNITT ner 0,2-1,5kg i veckan, det är i snitt inte möjligt att gå ner mer. En man går i snitt ner 1-1,5kg i veckan.

Så att du står still i din viktminskning beror ibland på att kroppen är otrygg, att du överäter eller att du redan gått ner din “kvot”.

Exempel. Går du ner 2kg som kvinna första veckan du börjar med LCHF. Men sen står still i 9 veckor, ja vad har du då gått ner I SNITT?

Vad är det första ord du använder när du står still i viktminskning? Jo, PLATÅ!
Men är det verkligen sant?!
Nä, du går ju fortfarande ner vad som är fysiologiskt möjligt I SNITT!! Frustrerande? Ja! Riktigt jobbigt? Ja! Vänta ut det? Ja. Äta på samma sätt som tidigare? Ja, om du har ett tryggt ätbeteende!

Tålamod är en dygd! Men tänk så här att allt annat du testat, ja har det funkat i längden? Funkar det för stunden så är det en METOD! Funkar det de kommande 20 åren, så är det en livsstil.

Dessutom, jag VET, bättre än många andra kanske hur frustrerande det är att inte gå ner i vikt, MEN snittar man min viktminskning dessa 46 veckor så har jag gått ner ca 30kg. Vi räknar då, 30kg på 46 veckor, det är ett snitt på 0,65kg i veckan.

Och det är ju precis alldeles lagom egentligen eller hur?!

Om man ser på helheten nu, är 30kg dåligt eller helt fullt rimligt?
Platåer?? Nä egentligen inte alls utan min kropp har betett sig precis som den ska! Härligt va?

5 thoughts on “Platå, finns det?

  1. Grymt verkligen!!! Jag behöver en sån som du Mickan eftersom jag ibland kommer till åtminstone mentala platåer. Just nu känner jag att jag fanomig skulle behöva lite extra GO! Har kommit till en bekvämlighet som leder till mer liberal mat som givetvis leder till mindre viktminskning. Tappat träningslusten också. Men det kommer nog tillbaka. Imon är det mer strikt och lite extra kärlek. Kanske försöka ta upp träning också. Anmält mig till ridskola from VT… DET är stor kärlek det. Så, i alla fall…TACK, för att du finns & delar visdom & kunskap 🙂 Kram

    • Åh vad roligt med ridning!!! Jag är en riktig hästtjej men har fått lägga det på hyllan ett tag sen jag flyttade hem från Irland, barn och pengar du vet haha…
      Jag är samma som du, behöver en spark i röven snart med träningen, så svårt å pussla ihop allt ibland bara och då är det träningen som får lida i min familj (läs för mig) haha kraaaamar

      • Ahhhhh, jag är inte ensam i världen TJOHOOOOO!!!! 😉 Ja, det blir skolridning 1ggr/v – jobba på stilpoäng. Är gammal tävlingsryttare i dressyr så hopplektionerna byter jag nog bort 😉 Det värsta när man själv prioriterar sin tid är att det är man själv som prioriterar bort sitt eget välmående :/ Puckat! Jag VET ju att det bara tar två veckor att komma igång och träna och längta till gymmet samt att prioritera sig själv. Idag ska jag börja med plankutmaningen & squatchallenge iaf! Men just nu sitter jag på tåget mot Nynäshamn för att äta frukost och muntra upp min lilla mamma. Må gott idag.

Leave a Reply

