Fettbomba, gör du sönder din kropp?

Hur många av er dricker MBC?

Visste du att ju längre och oftare du fettbombar eller byter måltider mot fettkaffe/fett-te ju fortare förstör du ditt mättnadssystem och hur våra mättnadshormoner fungerar Leptin & CCK.

Serotonin, Dopamin och Beroende.
Du skapar en ny oro (att gå ner mer i vikt fortare), du söker nya kickar och strävar efter högre och svårare ketos och byter ett beroende mot ett annat.

Ät för att leva och lev inte för att äta!

Prova att äta lika mycket rent fett med sked som du stoppar ner i en fett-dryck, inte möjligt och nu pratar jag inte om en matsked här eller där någon gång om dagen, vilket är helt okej.. Utan om att fettbomba och “fett-fasta”. När detta inte funkar så läggs extrem träning på, för jo det är lättare att då bygga ketonkroppar, men sen då, när vi inte kan trasa sönder kroppen mer för att få den där kicken, då blir vi oroliga och så får vi abstinens av ketoskicken och då är vi tillbaka på ruta ett… Vad gör många då? Jo, nu tar vi bort proteinet också! Ja vi hade ju redan “nollat” så grönsakerna var ju borta. Vad har vi kvar då? Jo fett. Så kör vi samma vända en gång till men denna gången med enbart fett och i drickform. “Mat” i drickform skapar dessutom en illusion av att du kan äta mer än du behöver och är det kallt, ja då kan du äta ännu mer.
Sen då? Vad gör vi sen? Svälter oss?

Allt det här syns ute på instagram och bloggar, mer nu än för några månader sedan och vet du, det skrämmer bokstavligen skiten ur mig!!! För att inte tala om den enorma näringsbrist du kommer få!! Har du ingen respekt för din kropp?

Det är dessutom det här som förstör alla fördelar med LCHF och göder all negativitet!

Anna Hallén säger att jag kanske kommer bli halshuggen för att jag pekfingerpekar åt er som förstör era kroppar, må så vara, kanske, kanske kan jag hjälpa någon att förstå att det är viktigt att äta riktig mat och inte en MBC med 30gr kokosfett, 40gr smör mixat med kaffe/te!

19 thoughts on “Fettbomba, gör du sönder din kropp?

  1. Skitbra skrivet. Jag tycker MBC är vidrigt och har aldrig förstått mig på de som dricker bara för det finns i kokböcker.
    Tack Michaela för att du låter så vettig när du skriver.

    • Tack så mycket! Betyder massor att jag lyckas skriva på ett sätt så andra förstår. Finns liksom ingen mening med att jag ska ner på molekylnivå när det är vanligt tal man förstår.
      Nä jag slänger väl i nån tsk kokosfett i mitt kaffe om jag vet att jag jobbar långpass 16h och inte vet när jag hinner äta nästa gång men det är ju inte för att slippa äta eller för att fettbomba utan för att kontrollera och hjälpa hungern tills mat kommer. Men gott är det inte

    • Tack babelicious ❤️ ja fast då är det ju liksom inte bara ett system som behöver lagas utan hungershormoner och mättnadssystem som är förstört (Leptin och CCK), vårat belöningssystem, serotonin och dopamin är också förstört. 3/5 av problemen sitter i vår hjärna resten i mättnad och nervsystem. Förstör vi systemet med fettbombning så tar det tid, att bygga upp ett förtroende igen i kroppen. Att hitta rätt mättnad så man inte överäter, samt jobba mot kicken (dopaminet) och depression (serotonin) och sen även att lära sig vara i rätt nervsystem. Massa gojja kanske men kort och gott, ja man kan reparera skadan men det tar tid. 🙂
      Pöss!!

  2. Pingback: Fettbomba (ur arkivet) | Kost & Logik för en kroppslig balans

  3. Jag tycker du är bra och blir inspirerad av dig men detta inlägg tycker jag var lite extremt. Det finns olika typer av LCHF:are. En del (som jag) har 5-10 kg att gå ner (enligt oss själva) och då kan en fettfasta vara en mycket bra grej för att få igång ketosen. En fettfasta är ett sätt att kickstarta förbränningen och växla över till fettdrift och sedan kan man lägga till lite grönsaker när man är i full ketos. Jag har blivit grymt inspirerad av Martina Johansson och hennes bok Fettfrälst. Martina kommer in i LCHF från ett annat håll eftersom hon aldrig varit överviktig utan “smalfet” som hon själv uttrycker det. Jag har själv alltid kämpat med de där 5-10 extra kilona och alltid älskat att träna, gärna tung styrka utan att nå de resultat jag velat vilket är grymt frustrerande. Jag tycker Martinas bok Fettfrälst… är något av det bästa jag läst när det gäller Lchf, förbränning, kost och träning. Hon poängterar att det är viktigt att testa sig fram vad som passar ens egen kropp bäst. Att hon är är biokemist och noga underbygger allt hon skriver med fakta gör bara henne mer trovärdig.

Leave a Reply

